Державна податкова служба України Товариство з обмеженою відповідальністю «Карамель» Скарга Головним управлінням ДПС у Тернопільській області (далі – орган ДПС) за зверненням платника податків була проведена документальна позапланова виїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю «Карамель» (далі – ТОВ «Карамель») із питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період із 01.01.2022 по 31.12.2022. За результатами перевірки відповідачем складено акт від 18.11.2024 № 123/10-06-14-01/675849390 (далі – акт перевірки), згідно з висновками якого встановлено порушення ТОВ «Карамель» вимог податкового законодавства, а саме: 1) п. 198.1, ст. 209 Податкового кодексу України (далі – ПК), що призвело:
Такі висновки орган ДПС пов’язує з фактом відсутності реального здійснення господарських операцій між ТОВ «Карамель» і ТОВ «Світанок», ТОВ «Місяць». На думку перевіряльників, контрагенти ТОВ «Карамель» не мали реальних можливостей для здійснення господарських операцій із постачання товарів, оскільки в них не було товарних потужностей завершити укладені з ТОВ «Карамель» договори постачання товарів. При цьому продавці не купували і не виробляли відповідні товарно-матеріальні цінності . Тож податковий орган дійшов висновку про безтоварність господарських операцій між ТОВ «Карамель» і ТОВ «Світанок», ТОВ «Місяць». Тому ТОВ «Карамель» не мало права відображати в складі податкового кредиту ПДВ за податковими накладними, отриманими від ТОВ «Світанок» на суму 290 886,60 грн і від ТОВ «Місяць» на суму 1 453 433,00 грн. На підставі висновків акта перевірки відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 06.12.2024 № 0002376511. Платник податків не згоден із висновками, викладеними в акті перевірки, з огляду на таке. ТОВ «Карамель» дотримувалося спеціальних вимог щодо документального підтвердження сум, віднесених до податкового кредиту на підставі податкових накладних, виданих контрагентами, які на час здійснення господарських операцій були зареєстровані в установленому законодавством порядку. Товари, отримані ТОВ «Карамель» за укладеними договорами, були використані для провадження власної господарської діяльності. Податковий орган, обґрунтовуючи прийняте спірне податкове повідомлення-рішення, не навів обставин, які б підтвердили безтоварність операцій, а тільки вказав на відсутність товарно-транспортних накладних (далі – ТТН), сертифікатів якості на товар від виробника. Згідно зі ст. 909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов’язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов’язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами/статутами). Крім того, Законом від 05.04.2001 № 2344-ІІІ «Про автомобільний транспорт», зокрема ст. 48, передбачено, що внутрішнє перевезення вантажів має бути документально оформлено ТТН або іншим визначеним законодавством документом на вантаж. ТТН є документом, який складається вантажовідправником для оформлення перевезень вантажів відповідно до укладеного договору та використовується для проведення остаточних розрахунків за надані послуги з перевезення вантажів. Правильно оформлена ТТН має бути у водія транспортного засобу під час здійснення перевезень вантажів за договором перевезення. Слід зазначити, що за Законом від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Міністерства транспорту від 14.10.1997 № 363 (далі – Правила № 363), установлено, що товарно-транспортна документація – це комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу. ТТН – єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, який призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу, виконаної роботи та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов’язкові реквізити, передбачені Правилами № 363. При перевезенні вантажів на договірних засадах суб’єкт господарювання зобов’язаний оформити ТТН. При цьому заміна ТТН будь-яким іншим документом довільної форми не допускається. Також Правила № 363 передбачають використання суб’єктами господарювання різних форм ТТН для перевезення різних вантажів (молочної сировини, етилового спирту, нафтопродуктів та ін.). Таким чином, ТТН підтверджує факт надання послуг із перевезення товарів (якщо воно здійснюється на договірних умовах), документує рух матеріальних цінностей та є одним із доказів реальності господарської операції з постачання товарів. Утім, відсутність ТТН не може бути достатньою підставою вважати господарську операцію такою, що не відбулася, а причини відсутності ТТН у кожному конкретному випадку мають бути досліджені податковим органом. Тому питання наявності ТТН, а також правильності її оформлення має оцінюватися в сукупності з іншими документами, створеними в процесі здійснення господарської операції. Усі необхідні первинні документи за операціями з постачання товарів (податкові накладні, акти приймання-передачі товару), а також договори постачання були надані перевіряльникам під час проведення податкової перевірки. ТОВ «Карамель» не порушило вимоги податкового законодавства. Виходячи з викладеного та керуючись ст. 19 Конституції України, ст. 56 Податкового кодексу, просимо задовольнити цю скаргу та скасувати повністю податкове повідомлення-рішення від 06.12.2024 № 0002376511. Додатки:
09.08.2023 |