з / п

Етап інвентаризації

Характеристика

1

2

3

1

Організаційний

Видається відповідний наказ (розпорядження) про проведення річної інвентаризації, у якому відображаються основні організаційні моменти, що стосуються процедури, а саме: строки початку та закінчення, об’єкти інвентаризації, місця проведення, склад інвентаризаційної комісії, яка безпосередньо займається перевіркою, тощо.
Перед початком проведення інвентаризації членам інвентаризаційної комісії вручається наказ (розпорядження), а головам – також контрольний пломбіратор

2

Підготовчий

До початку інвентаризації:
– перевіряється справність усіх ваговимірювальних приладів;
– завершується обробка всіх документів щодо руху активів та формуються останні на момент проведення інвентаризації реєстри прибуткових та видаткових документів або звітів про рух активів;
– визначаються залишки на дату інвентаризації;
– активи групуються, розсортовуються та розкладаються за назвами, сортами, розмірами в порядку, зручному для підрахунку;
– голова інвентаризаційної комісії (робочої комісії) візує всі прибуткові та видаткові документи, що додаються до реєстрів (звітів), із записом «До інвентаризації на (дата)»;
– бухгалтерія на підставі завізованих головою комісії документів визначає залишок активів на початок інвентаризації за даними обліку;
– МВО надаються в інвентаризаційних описах розписки про те, що до початку інвентаризації всі прибуткові та видаткові документи на активи здані до бухгалтерії, усі цінності, що надійшли під їх відповідальність, оприбутковані, а ті, що вибули, списані

3

Перевірка фактичної наявності

Це головний етап інвентаризації, у ході якого перевіряється наявність матеріальних цінностей, їх стан, порядок зберігання:
– комісія у присутності МВО визначає фактичну наявність активів шляхом обов’язкового підрахунку, переважування, обміру;
– усі відомості про об’єкти перевірки інвентаризаційна комісія відображає в інвентаризаційних описах (актах інвентаризації);
– інвентаризаційні описи підписують усі члени інвентаризаційної комісії (робочої інвентаризаційної комісії) та МВО;
– у кінці інвентаризаційного опису МВО дає розписку, що підтверджує: проведення перевірки в їх присутності; відсутність претензій до роботи комісії; прийняття на відповідальне зберігання перелічених в описі активів.
Якщо інвентаризацію у приміщенні неможливо завершити за один день, голова комісії має залишити в цьому приміщенні інвентаризаційний опис та опечатати його пломбіратором

4

Зіставлення фактичної наявності з даними бухобліку

Після закінчення перевірки:
– оформлені інвентаризаційні описи (акти інвентаризації) передають до бухгалтерії;
– бухгалтерія перевіряє всі підрахунки. На останній сторінці робиться відмітка про перевірку цін, таксування та підрахунки результату за підписами осіб, які проводили перевірку;
– результати інвентаризації звіряються з даними бухобліку. Для цього дані бухобліку проставляють навпроти відповідних даних інвентаризаційних описів. І шляхом зіставлення визначають розбіжності між даними інвентаризації та бухобліку;
– у разі виявлення розбіжностей (лишків, нестач, пересортиць) складають звіряльні відомості

5

Аналіз та оформлення результатів

На цьому етапі узагальнюються результати інвентаризації:
– інвентаризаційна комісія на своєму засіданні розглядає всі документи, що є в неї, робить висновки і приймає відповідні рішення;
– підсумки засідання оформлюються протоколом, який затверджується керівником підприємства у 5-денний строк;
– затверджені результати інвентаризації відображаються в бухобліку підприємства в місяці її закінчення, але не пізніше грудня звітного року;
– за необхідності працівників підприємства, винних у недостачі або псуванні цінностей, притягають до матеріальної відповідальності