Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Шукаємо нові ринки збуту через публічні закупівлі: алгоритм дій

Дізнайтесь, як організувати роботу із реєстрації постачальника на електронному майданчику для публічних закупівель. Надані рекомендації допоможуть постачальнику товарів, робіт та послуг розширити ринки збуту шляхом правильної організації постачань організаціям, які здійснюють закупівлі за бюджетні кошти.

Яка користь від публічних закупівель для комерційного підприємства?

Наприкінці минулого року був прийнятий Закон від 25.12.15 р. № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922), який стосується здійснення закупівель товарів, робіт, послуг для потреб держави і територіальних громад. Тобто держзакупівель (це більш звичний для нас термін).

Набув чинності новий Закон з 19.02.16 р. (офіційно опублікований у «Голосі України», 2016, № 30), але вводиться в дію поетапно:

  • з 1 квітня 2016 року – для центральних органів виконавчої влади і замовників, які провадять діяльність в окремих сферах господарювання. Відповідно з 01.04.16 р. «старий» закон (Закон від 10.04.14 р. № 1197-VII «Про здійснення державних закупівель», далі – Закон № 1197) не застосовується цими суб'єктами;
  • з 1 серпня 2016 року – для всіх інших замовників. Визначення поняття «замовники» для цілей публічних закупівель наведене в п. 9 ст. 1 Закону № 922.

Які ж обов’язки Закон № 922 встановлює для організацій, що здійснюють закупівлі за бюджетні кошти?

По-перше, установлено єдині прозорі інструменти здійснення державних закупівель, що повинні застосовувати усі замовники без винятку.

По-друге, закупівлі здійснюватимуться на електронних аукціонах, де вирішальним буде ціна постачальника товарів, робіт та послуг заздалегідь описаною якістю.

По-третє, переможця визначатимуть без втручання посадових осіб замовника, що унеможливить його симпатію до того чи іншого постачальника та виключить корупційну складову.

Які вигоди та нові перспективи несе Закон № 922 комерційному підприємству?

Насамперед підприємства, які не брали участі у процесі державних закупівель через непрозору та корумповану складову, із введенням в дію Закону № 922 позбавляються цих перепон. Ще одним позитивним моментом є те, що документи подаватимуться виключно в електронній формі. Електронний документообіг значно спростить процес підготовки та подання документації для участі в публічних закупівлях.

І найголовніше: уся сукупність закупівель буде міститися в електронному вигляді у відкритому доступі, а це полегшить пошук як замовника, так і постачальника.

Також Законом № 922 знижено поріг витрат коштів, у разі перевищення якого замовник повинен застосовувати електронну систему закупівель. Так, замовники проводять допорогові закупівлі від 50 тис. грн. з використанням електронної системи ProZorro або укладають прямий договір на поставку з обов’язковим звітом в ProZorro.

Якщо ж сума закупівлі більше 200 тис. грн. – для товарів чи послуг або 1,5 млн грн. – для робіт, замовник зобов’язаний провести публічні закупівлі за однією з визначених Законом № 922 процедур (відкриті торги, переговорна процедура чи конкурентний діалог).

У результаті суб’єкт господарської діяльності може розширити власний ринок збуту за рахунок постачання товарів, робіт та послуг бюджетникам. Для цього йому достатньо зареєструватися на електронному майданчику як постачальник. Розповімо, як треба діяти.

Реєстрація постачальника на електронному майданчику

Крок перший.
Вибір електронного майданчика

Закупівля за бюджетні кошти буде здійснюватися на декількох електронних майданчиках. Тому постачальник самостійно обирає, реєструватися на всіх чи на якомусь одному. Інформація про оголошені торги ідентична на всіх майданчиках.

Перелік електронних майданчиків можна знайти на сайті публічних закупівель, у табл. 1 наведено інформацію про доступ до них та в яких режимах закупівель працюють електронні майданчики.

Таблиця 1. Перелік електронних майданчиків та їх характеристика


з / п

Назва електронного майданчика

Режими закупівель

Допорогові закупівлі

Усі види закупівлі

1

2

4

5

1

ПриватМаркет

Так

Так

2

Smart Tender

Так

Так

3

Zakupki.prom.ua

Так

Так

4

E-tender

Так

Так

5

Public Bid

Так

Так

6

Nevtend

Так

Так

7

Zakupki

Так

Ні

8

Держзакупівлі онлайн

Так

Так

Крок другий.
Реєстрація на електронному майданчику

Для безпосередньої реєстрації на електронному майданчику постачальнику потрібно мати в наявності зареєстровану поштову скриньку для обміну електронними повідомленнями. Рекомендуємо відкрити окрему електронну скриньку, щоб електронні листи з питань публічних закупівель були відділені від решти кореспонденції.

Також для реєстрації потрібно підготувати інформацію із установчих та реєстраційних документів.

Під час реєстрації на електронному майданчику постачальнику потрібно буде внести такі дані:

1. Логін (будь-яка назва латинськими літерами).

2. Прізвище, ім’я, по батькові (як правило, особи, що відповідатиме за напрямок збуту товарів, робіт та послуг для бюджетних установ).

3. Електронна адреса (e-mail).

4. Контактний телефон, факс та пароль для входу в систему.

Після заповнення потрібно відправити реєстраційну картку на реєстрацію. Для підтвердження проходження реєстрації постачальнику слід активувати електронний лист, який надійде на електронну поштову скриньку.

Крок третій.
Створення профілю на електронному майданчику

Після реєстрації на електронному майданчику потрібно створити профіль підприємства-постачальника. Для цього заповнюється реєстраційна форма, у котрій, як правило, вказують такі відомості:

1. Організаційно-правова форма підприємства.

2. Код ЄДРПОУ.

3. Скорочена та повна назва.

4. Наявність чи відсутність головної організації (за наявності – заповнюється інформація про головне підприємство).

5. Прізвище, ім’я, та по батькові керівника.

6. Поштова адреса.

7. Адреса електронної пошти (e-mail).

8. Сайт підприємства (за наявності).

9. Контактна особа та телефон контактної особи (як правило, це працівник, відповідальний за постачання товарів, робіт, послуг бюджетним установам).

Реєстраційна картка створеного профілю надсилається на модерацію. Модерація може проходити до двох діб.

Під час реєстрації слід найбільш точно вказати види діяльності, якими займається підприємство. Це дозволить замовнику побачити ваше підприємство у переліку суб'єктів певної галузі тощо. Зрештою, до реєстраційних даних завжди можна внести зміни.

Після успішної реєстрації постачальник може використовувати електронний майданчик для роботи.

Участь у публічних закупівлях

Для участі у публічних закупівлях підприємству-постачальнику достатньо знайти відповідне замовлення на електронному майданчику, подати пропозицію з власною ціною та взяти участь у відкритому аукціоні. Також, будучи зареєстрованим на електронному майданчику, підприємство може отримати запрошення від замовника для участі у процедурі закупівлі (тобто навіть не витрачаючи зусиль на пошук клієнта).

Якщо підприємство за результатами аукціону надасть найнижчу цінову пропозицію, то автоматично стає переможцем за умови дотримання інших вимог замовника.

Слід зазначити, що електронний аукціон відбувається онлайн. Тобо працівнику постачальника, уповноваженому на подання пропозиції та участь в аукціоні, потрібно бути присутнім на електронному майданчику в момент проведення аукціону, дата та час якого визначається та повідомляється заздалегідь. Аукціон може тривати від 30 до 60 хвилин (за інформацією, наведеною на веб-порталі системи ProZorro).

Тарифи та оплата

Використання електронних майданчиків для постачальників є платним (на відміну від замовників, для яких це безкоштовно). Щоправда, сума оплати є незначною порівняно з вартістю закупівлі.

У табл. 2 наведено тарифи на використання електронних майданчиків для постачання товарів, робіт та послуг бюджетникам.

Таблиця 2. Тарифи за використання електронних майданчиків для постачальників


з / п

Вартість постачання (закупівлі)

Тариф

1

2

3

1

До 20 тис. грн.

17 грн.

2

До 50 тис. грн.

119 грн.

3

До 200 тис. грн.

340 грн.

4

До 1 млн грн.

510 грн.

5

Від 1 млн грн.

1 700 грн.

Крім того, підприємству не доведеться готувати значну кількість тендерної документації. Адже тепер пропозиція подаватиметься виключно в електронному форматі – шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), та завантаження файлів з документами щодо відповідності заданим критеріям.

Публічні закупівлі у сфері ЗЕД

Крім розширення ринків збуту в Україні вітчизняним підприємствам надана можливість брати участь у публічних закупівлях за кордоном. Це стало можливим завдяки му приєднанню України до Угоди про державні закупівлі СОТ від 18.05.16 р.

Для цього потрібно зареєструватися на електронному майданчику публічних закупівель відповідної країни. Більш детально з організацією публічних закупівель для підприємств ЗЕД можна ознайомитися на сайті держзакупівель ProZorro.

Висновок

Прийняття Закону № 922 сприятиме розвитку підприємств завдяки спрощенню процедури їх участі у публічних закупівлях. Реєстрація на електронних майданчиках для здійснення публічних закупівель є достатньо простою, це не потребує зайвих зусиль із боку постачальників.

Тарифи на оплату участі у закупівлях є значно нижчими за суми, що витрачаються постачальниками сьогодні на підготовку документації. Переваги ж для підприємств очевидні, насамперед це можливість розширення ринку збуту шляхом постачання бюджетникам продукції, послуг та робіт.

Крім цього, суб’єкти, які займаються або планують займатися зовнішньоекономічною діяльністю, мають змогу брати участь у публічних закупівлях інших країн.

Беручи участь у публічних закупівлях, підприємства мають можливість збільшити власний прибуток, а також виконати соціальну функцію шляхом постачання державі товарів, робіт та послуг за найнижчою ринковою ціною.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали