Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Побутову техніку використовують не лише в побуті

Анна Лобатюк

16.10.2015 5659 0 0

Із цієї консультації ви дізнаєтесь: як діяти керівникові установи в умовах реалізації заходів щодо економного використання бюджетних коштів у частині заборони придбання побутової техніки, якщо, наприклад, через технічні неполадки або тривалий термін експлуатації вийшов з ладу холодильник, пральна машина чи електрична кухонна плита.

Що таке побутова техніка в контексті запровадження режиму економії

На сьогодні, починаючи з 12.03.14 р., побутову техніку бюджетним установам придбавати не можна. Таку норму встановлено в п. 1 Заходів щодо економного та раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету, затверджених постановою КМУ від 01.03.14 р. № 65 (далі – Заходи № 65).

Перш ніж розглядати цю тему, давайте визначимось, що саме належить до побутової техніки. У загальноприйнятому значенні до техніки належить сукупність засобів, створених людством для обслуговування своїх потреб. Призначення побутової техніки – полегшення домашніх робіт, створення комфорту в повсякденному житті людини. А класифікується вона за значимістю (необхідна, бажана, можна обійтись), за розміром (мала, велика), за цільовим призначенням тощо.

За видами побутова техніка поділяється на:

  • кухонну (посудомийні машини, витяжки, холодильники, м‘ясорубки, кухонні плити, електрочайники);
  • для догляду за одягом (пральні машини, праски);
  • обчислювальну (калькулятор, планшетний комп‘ютер);
  • іншу (пилосос, вентилятор, кондиціонер, телевізор, фен).

Сюди ж належать вимірювальні прилади (годинник, таймер, термометр, манометр).

Розглянемо аспекти практичної реалізації вище-згаданої норми стосовно придбання побутової техніки для установ та організацій на сьогодні.

Кожна бюджетна установа, організація, керуючись затвердженими органом вищого рівня заходами, ухваленими на виконання Заходів № 65, ретельно переглядає всі заплановані на поточний рік видатки на предмет визначення доцільності їх здійснення, однак при цьому ставить за мету не порушувати процесів, що впливають на своєчасність та якість здійснюваної установою основ-ної діяльності та недопущення призупинення виконання покладених на неї функцій.

Якщо розглядати порушене питання стосовно закладів охорони здоров’я, соціального захисту або навчальних закладів, у яких здійснюється догляд за дітьми, літніми людьми, хворими, іншими категоріями населення, то в цих закладах для виконання покладених на них функцій дійсно необхідно застосовувати прилади та техніку, зокрема холодильники, пральні машини, пилососи тощо, інакше їх діяльність може призупинитись.

Підґрунтя для використання побутової техніки в закладах охорони здоров’я

Почнемо з того, що акредитація закладу охорони здоров’я неможлива без надання висновку санітарно-епідеміологічної експертизи про відповідність закладу вимогам санітарних норм і правил (див. постанову КМУ від 15.07.97 р. № 765).

Згідно з Інструкцією щодо санітарно-протиепіде-мічного режиму і охорони праці персоналу інфекційних лікарень (відділень), затвердженою наказом МОЗ СРСР від 04.08.83 р. № 916, спецодяг із харчоблоку та буфетних відділень повинен пратися у пральнях. Прати його вдома та у приміщеннях харчоблоку заборонено. Цією ж Інструкцією прямо заборонено сумісне зберігання в холодильнику продуктів харчування і медикаментів, а грудне молоко та поживні суміші взагалі зберігаються в окремому холодильнику, особисті продукти хворих – у спеціальному холодильнику (п. 7.14, 7.15 зазначеної Інструкції). Особисту відповідальність за забезпечення всього комплексу заходів несе керівник закладу.

У стаціонарах лікувальних закладів медперсонал має бути забезпечений комплектами змінного робочого одягу в кількості, що дозволяє щоденно її змінювати, та ще й постійно мати у наявності комплект для екстреної заміни, а прання здійснюється централізовано і роздільно від білизни хворих (п. 9.21 Санітарних правил устрою, обладнання та експлуатації лікарень, пологових будинків та інших лікувальних стаціонарів, затверджених Головним державним санітарним лікарем СРСР від 29.06.90 р. № 5179-90). Лікарняна білизна переться централізовано у спеціальних пральнях при лікарнях (п. 9.14 цих Правил). Також у п. 8.7 цього документа встановлено, що кімнати персоналу кожного структурного підрозділу лікарні повинні бути облаштовані електроводогрійними пристроями, холодильниками.

У перинатальних центрах прямо заборонено зберігання продуктів, що швидко псуються, не в холодильних камерах (п. 8.4 Державних санітарних норм і правил «Гігієнічні вимоги до розміщення, облаштування, обладнання та експлуатації перинатальних центрів», затверджених наказом МОЗ від 26.01.12 р. № 55).

Підґрунтя для використання побутової техніки в закладах освіти та соціального захисту

Згідно з Положенням про дошкільний навчальний заклад, затвердженим постановою КМУ від 12.03.03 р. № 305, дошкільний навчальний заклад, серед іншого, має забезпечити збалансоване харчування з дотриманням кратності залежно від режиму роботи та тривалості перебування в ньому дітей, а також медичне обслуговування.

Медичне обслуговування дітей включає проведення профілактичних щеплень, надання невідкладної медичної допомоги, а також контроль організації та якості харчування, санітарно-гігієнічного режиму. Звісно, для виконання таких функцій потрібні належні умови.

Також передбачається, що в деяких спеціалізованих закладах для здійснення лікувально-оздоровчої, корекційно-відновлювальної роботи або ж для функціонування спеціальних або санаторних груп лікувальні кабінети, приміщення обладнуються відповідною технікою та приладами (див. Порядок комплектування дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу, затверджений спільним наказом МОЗ та МОН від 27.03.06 р. № 240/165).

Як передбачено п. 9.1, 9.2 Державних санітарних норм та правил «Влаштування, обладнання, утримання дошкільних навчальних закладів та організації життєдіяльності дітей», затверджених наказом МОЗ від 01.08.13 р. № 678 (далі – ДСН № 678), харчоблоки зазначених закладів включають таке устаткування, як плита, холодильники побутові, холодильні камери.

Постільна білизна підлягає заміні не рідше ніж щотижня, а при деяких захворюваннях дітей вона замінюється та прасується щоденно, килими підлягають щоденній чистці пилососом (п. 8.16, 8.17 ДСН № 678). У закладах для перегляду телевізійних передач необхідно використовувати телевізори з екраном по діагоналі 59–69 см.

Для прання, сушіння та прасування білизни в закладі передбачається 2 (чи 3) обладнаних приміщень, а прання та прасування особистих речей персоналу в закладі забороняється (п. 3.28 ДСН № 678). У розд. Х зазначеного документа встановлено гігієнічні вимоги до організації харчування, які передбачають подання їжі дітям у суворо визначений час 4–5 разів на добу з інтервалами у 3–4 години.

Додамо, що медичний кабінет дошкільного навчального закладу також має бути оснащений холодильником (спільний наказ МОЗ та МОН від 30.08.05 р. № 432/496).

Крім вищезгаданого, закладам освіти для надання якісної та повноцінної освіти згідно з вимогами державних стандартів (стандарти передбачені законодавством окремо для середніх, вищих та інших навчальних закладів) необхідно застосовувати всілякі технічні засоби. Так, для цієї мети у процесі навчання у школах застосовується елект­родриль, плита електрична, мікрохвильова піч, машина швейна з електричним приводом, праска (див. Типовий перелік навчально-наочних посібників, технічних засобів навчання та обладнання загального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджений наказом МОН від 20.06.02 р. № 364). За цим документом до технічних засобів навчання ще належить телевізор, відеомагнітофон, відеокамера, фотоапарат тощо.

На заклади соціального захисту покладено функції, які обов‘язково передбачають догляд за дітьми або людьми похилого віку, тобто вони мають бути нагодовані, помиті, гігієнічно доглянуті. Звісно, їм для повсякденного життя в закладі (денного або цілодобового) знадобиться холодильник (окремо – для зберігання продуктів і окремо – для медикаментів), кухонна плита, пральна машина, пилосос, електрочайник, телевізор та інше.

Якщо існуюча техніка ще витримує навантаження під час її експлуатації, то питань щодо її оновлення не буде, а якщо вийшла з ладу і, наприклад, ні на чому готувати страви, без холодильника псуються продукти, без пральної машини в лікарні теж ніяк не обійтись (таких прикладів можна навести безліч) – ситуація загострюється. Можна також зрозуміти каштелянку, яка наполягає на придбанні праски (замість тієї, що згоріла) для того, щоб персоналу закладу перед початком зміни видавати випрасувані, а не пожмакані після прання халати.

Аналогічні норми щодо необхідності застосування техніки та обладнання, без яких неможливе забезпечення основної діяльності, містяться і в нормативних документах, що стосуються інших типів освітніх закладів, а також закладів медицини, соціального захисту, культури тощо.

Побутова техніка в бюджетних установах як передумова життєдіяльності

Видатки на придбання побутової техніки передбачаються кошторисом і зазвичай при належному обґрунтуванні цього придбання заперечень не виникає.

Інша річ, якщо немає гострої необхідності в такий економічно складний час придбавати холодильник для охолодження в ньому під час літньої спеки напоїв для керівника або ж кавоварки для персоналу будинку творчості (це в той час, коли проблематично встановити радіатори). Цьому немає виправдань, і тому слід ретельно дотриматись норми, передбаченої п. 1 Заходів № 65.

Що ж відбувається сьогодні? У багатьох випадках органи Казначейства відмовляють реєструвати бюджетні зобов’язання для здійснення придбання згаданої техніки, обладнання. Зрозуміло, їхні дії спрямовані на запобігання нераціонального використання бюджетних коштів. Але, на наш погляд, як зазначалося вище, таку техніку не можна вважати побутовою.

Як підставою для відмови в такому придбанні рекомендують керуватися Переліком видів виробів, які віднесено до складної побутової техніки, затвердженим наказом Мінмашпрому від 30.09.96 р.№ 306. Однак, по-перше, у цьому наказі йдеться лише про складну побутову техніку. А як бути з нескладною?

Крім того, згідно із зазначеним Переліком до складної побутової техніки належать непродовольчі товари народного споживання. Відповідно до загальноприйнятого в економіці визначення товари народного споживання – це товари, що безпосередньо споживаються населенням, а не використовуються для виробництва інших товарів. Однак бюджетні установи придбавають побутову техніку не для безпосереднього споживання населенням, а для інших, наведених вище, цілей. Тому, на нашу думку, керуватися зазначеним Переліком з метою заборони придбання бюджетними установами побутової техніки, яка використовується в діяльності цих установ, не можна. До того ж самі Заходи № 65 не містять посилання на цей Перелік.

Як бачимо, уживання терміна «побутова техніка» стосовно холодильників, пральних машин, електричних кухонних плит, прасок тощо, задіяних у процесі здійснення установою, закладом своїх безпосередніх функцій, є некоректним. Таку техніку, яка використовується для зазначених цілей, не можна вважати побутовою, оскільки вона скоріше належить до виробничих машин, механізмів.

Тому вбачається доцільним в установчих документах установи, організації, закладу передбачати необхідність застосування у своїй діяльності такого обладнання та устаткування, як холодильники, пральні машини тощо, яке в побуті використовується громадянами як побутова техніка.

Що стосується органів Казначейства, то наша порада – письмово звернутися до них за місцем обслуговування установи, закладу з обґрунтуванням нагальної необхідності здійснення видатків для такого придбання в межах обсягів кошторису з метою недопущення припинення статутної діяльності, пов’язаної із наданням різноманітних соціальних та гуманітарних послуг (освіта, охорона здоров’я, культура, соціальний захист тощо). Аргументами слугуватимуть вищенаведені в нормативних документах підстави.

Порушене питання набуває актуальності ще й у зв’язку з необхідністю проведення роботи з формування бюджетних запитів на наступний рік. Так, Мінфін у листі від 16.04.14 р. № 31-04110-09-5/8740 повідомив, що при формуванні попередніх показників бюджету на 2015-й та наступні роки враховуватимуться положення Заходів № 65.

Установа повинна дотримуватися вимог Заходів № 65 щодо припинення придбання техніки, обладнання, але за умови, що їх відсутність не призведе до погіршення якості надання соціальних послуг або ж узагалі до припинення діяльності.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали