У разі проведення зустрічного звіряння орган ДФС повинен дотримувати законодавчо передбачену процедуру
Сторони спору
Позивач – ТОВ, відповідач – орган ДФС.
Обставини справи
На підставі акта зустрічного звіряння органом ДФС були внесені зміни до Інформаційної системи «Податковий блок» – до показників декларацій ТОВ з ПДВ, а саме: анульований податковий кредит і податкові зобов'язання за період з грудня 2013-го по березень 2014 року без прийняття податкового повідомлення-рішення. Дізнавшись про це, ТОВ подало до адміністративного суду позов про визнання протиправними таких дій органу ДФС. Свою позицію позивач обґрунтував тим, що органом ДФС був порушений установлений п. 73.5 Податкового кодексу (далі – ПК) порядок проведення зустрічних звірянь, оскільки запитів про надання інформації та її документального підтвердження від органу ДФС товариство не отримувало. Суд першої інстанції задовольнив позовну вимогу. Це рішення було залишене в силі судом апеляційної інстанції. Тоді орган ДФС подав касацію до ВСУ.
Позиції сторін
Позивач не скористався своїм процесуальним правом на подання відгуку на касаційну скаргу.
Відповідач. Просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і прийняти нове рішення, яким відмовити ТОВ у задоволенні позовних вимог. Свою позицію обґрунтував тим, що судами були порушені норми матеріального і процесуального права, до того ж сам по собі акт звіряння не створює для платника податків ніяких правових наслідків, а зустрічне звіряння є законним способом здійснення податкового контролю.
На чиєму боці суд
Суд був на боці ТОВ. Він залишив без зміни постанову суду першої інстанції та ухвалу апеляційного суду, а в задоволенні касаційної скарги органу ДФС – відмовив. (Постанова ВСУ від 18.07.19 р., ЄДРСР, реєстр. № 83105354).
Аргументи суду
- Згідно з п. 73.5 ПК для отримання податкової інформації органи ДФС мають право проводити зустрічні звіряння у контрагентів платника податків. Зустрічним звірянням уважається зіставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єктів господарювання (далі – СГ) у цілях документального підтвердження господарських відносин між цими СГ і платником податків, а також виду, обсягу та якості операцій і розрахунків між ними для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Механізм проведення органами ДФС зустрічних звірянь визначено Порядком, затвердженим постановою КМУ від 27.12.10 р. № 1232 (у редакції, що діє на момент виникнення спірних правовідносин, далі – Порядок № 1232).
- Згідно з п. 3 Порядку № 1232 орган ДФС (ініціатор) направляє органу ДФС (виконавцеві), на обліку в якому перебуває контрагент, запит про проведення зустрічного звіряння для підтвердження отриманих від платника податків даних.
- Відповідно до п. 4, 5 Порядку № 1232 орган ДФС (виконавець) за наявності інформації, для отримання якої направлено запит органом ДФС (ініціатором), складає довідку. У разі відсутності запрошуваної органом ДФС (ініціатором) інформації орган ДФС (виконавець) направляє завірений печаткою запит про надання інформації та її документального підтвердження СГ за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручає СГ чи його представникові такий запит під розписку.
- Виходячи з аналізу вищенаведених правових норм, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли правомірного висновку, що в органу ДФС відсутні підстави для проведення зустрічного звіряння, за наслідками якого складено акт. Адже запити від ініціаторів зустрічного звіряння до органу ДФС не надходили, а будь-яких доказів, що підтверджують факт направлення (вручення) ТОВ запиту про надання інформації та її документального підтвердження, відповідач не надав.
Висновок
При проведенні зустрічних звірянь орган ДФС повинен дотримувати правила, установлені п. 73.5 ПК і Порядком № 1232. А якщо процедура проведення зустрічного звіряння порушена, то дії органу ДФС можуть бути визнані протиправними в судовому порядку. Розглянуте нами рішення – тому підтвердження
Коментарі до матеріалу