Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Оцінювання роботи головного бухгалтера

19.02.2024 3733 0 1

У читачів виникають запитання стосовно коректного застосування правил оцінювання діяльності головних бухгалтерів бюджетних установ, адже ця повноважна особа наділена високим ступенем відповідальності за здійснення установою своїх функцій із дотриманням норм бюджетного законодавства. Розглянемо, хто та як здійснює таке оцінювання.


Загальні правила оцінювання

Засади здійснення Казначейством та його територіальними органами оцінювання виконання роботи очільника бухгалтерської служби встановлено Порядком проведення оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень, затвердженим наказом Мінфіну від 01.12.2011 № 1537 (далі – Порядок № 1537).

Нині для організації цієї процедури в кожному органі Казначейства створюється комісія, яку очолює керівник органу Казначейства чи його заступник.

Оцінюванню підлягає робота того працівника, який обіймає посаду не менш як рік чи внаслідок організаційних змін – менше року, якщо його посадові обов‘язки не змінилися. Посадовця, який перебуває у відпустці у зв‘язку з вагітністю, пологами та доглядом за дитиною, оцінюватимуть за спливом року його роботи після виходу на роботу. За бажанням цю процедуру можуть пройти й головні бухгалтери, призначені на посаду на визначений термін, а також вагітні жінки.

Нагадуємо: оцінювання проводиться щороку до 1 травня, і складається з двох етапів: внутрішнього і зовнішнього.

Внутрішнє оцінювання

Внутрішнє оцінювання здійснюється самим головним бухгалтером, але воно підлягає погодженню з:

  • керівником установи;
  • керівником та головним бухгалтером тієї установи, якій підпорядкований та в якій працює посадовець (якщо йдеться про розпорядників коштів нижчого рівня державного чи місцевого бюджету).

Загалом внутрішнє оцінювання складається з трьох етапів. При цьому головний бухгалтер:

  1. Заповнює анкету (додаток до Порядку № 1537) щодо виконання ним своїх повноважень.
  2. Погоджує анкету з керівником установи та установою вищого рівня.
  3. До 1 квітня року, в якому проводиться оцінка, подає анкету комісії органу Казначейства, в якому обслуговується установа.

Може статися, що керівник відмовиться погоджувати анкету. Наприклад, він може бути не згодний з позитивною оцінкою деяких позицій, зазначених у розд. 2 цієї анкети, або не задоволений станом перевірки бухобліку та звітності у підвідомчих бюджетних установах, або вважає, що головний бухгалтер не спромігся створити умови для цільового використання бюджетних коштів, а також трудових ресурсів, чи не переймався питаннями навчання та підвищення кваліфікації працівників бухгалтерської служби.

Важливо: анкета, не погоджена з керівником установи, має бути подана комісії в установлений строк. Але в такій ситуації потрібно вказати заходи, яких ужив головний бухгалтер для отримання згоди від керівника установи.

Зовнішнє оцінювання

На цьому етапі вже підключаються органи Казначейства, що мали заздалегідь визначити та ухвалити перелік питань, за якими й провадитиметься зовнішнє оцінювання.

Звісно, такі питання базуються на повноваженнях головного бухгалтера, розроблених згідно з Типовим положенням. Алгоритм оцінювання насамперед залежить від таких факторів:

  • установа є головним розпорядником коштів чи розпорядником нижчого рівня державного (місцевого) бюджету;
  • чи є у підпорядкуванні установи інші установи, заклади, чи їх немає.

Ще один важливим нюанс: ідеться про посаду головного бухгалтера чи фахівця, який виконує функції бухгалтерської служби.

Звертаємо увагу: хоча в Порядку № 1537 ідеться про оцінювання осіб, які обіймають посаду головного бухгалтера, оцінювати єдиного бухгалтера, який повною мірою несе відповідальність за якісний та своєчасний бухоблік, Казначейство все ж таки буде. Тому спеціалістові треба підготувати матеріали як внутрішнього оцінювання, так і зовнішнього.

З п. 9 Порядку № 1537 на сьогодні виключено узагальнюючий перелік питань, за якими мають оцінювати роботу головного бухгалтера. Після внесення змін до Порядку № 1537 (див. наказ Мінфіну від 06.04.2023 № 174, набув чинності з 16.05.2023) комісія Казначейства уповноважена визначати та затверджувати перелік тих питань, за якими вона оцінюватиме результати роботи цього керівного працівника (або бухгалтера, якщо він один веде бухоблік в установі).

Тому радимо заздалегідь узгодити з відповідним органом Казначейства, які саме питання порушуватимуться, зокрема, для з‘ясування, чи дійсно посадовець веде бухоблік з дотриманням бюджетного законодавства, чи достовірною є інформація, відображена у звітності, чи належно контролюється рух майна та інших ресурсів згідно з ухваленим кошторисом.

Отже, за результатами оцінювання головного бухгалтера фактично виявляється його відповідність займаній посаді.

Нагадаємо: комісія Казначейства розглядає анкету, інформацію згідно із переліком питань та визначає результати оцінювання посадовця, підраховуючи кількість балів. Порядком № 1537 установлено, що за умови отримання понад 70 % загальної кількості балів результат оцінювання вважається позитивним, менше 70 % – незадовільним.

Результати оцінювання

За результатами оцінювання Казначейство складає протокол і надсилає витяг із нього головному бухгалтеру та керівнику бюджетної установи разом із супровідним листом для прийняття відповідного рішення. Про незадовільний результат орган Казначейства повідомляє в письмовій формі керівника тієї установи, якій підпорядкована бюджетна установа, у разі її обслуговування в цьому органі Казначейства, та відповідний орган Казначейства.

Керівник та головний бухгалтер бюджетної установи можуть діяти так:

  • або повідомити орган Казначейства про заходи, вжиті за результатами оцінювання протягом двох місяців із дня отримання витягу з протоколу засідання комісії;
  • або оскаржити результат оцінювання протягом 10 днів із дня отримання витягу з протоколу.

Для цього головний бухгалтер подає керівнику органу Казначейства за місцем обслуговування установи відповідну заяву, в якій наводить обґрунтовані пояснення та додаткові відомості про свою службову діяльність. Можливо, головному бухгалтеру доведеться підтвердити інформацію про результати своєї діяльності, наведену в анкеті (наприклад, якщо органу Казначейства відомо про незадовільне здійснення головбухом своїх повноважень). Тоді особу запрошують на засідання комісії, і вона надає пояснення або певні матеріали, щоб не отримати висновок про невідповідність обійманій посаді.

За дорученням керівника органу Казначейства комісія в присутності головного бухгалтера проводить повторне оцінювання протягом двох тижнів із дня отримання відповідної заяви.

Заповнення анкети оцінювання

Оцінювання діяльності головного бухгалтера є, так би мовити, лакмусовим папірцем, який виявляє фактичний стан дотримання установою, а відповідно й головним бухгалтером, норм бюджетного законодавства, зокрема щодо обліку надходжень та видатків коштів відповідних бюджетів, подання звітності, відповідності кошторисів показникам розпису бюджету, а також узятих зобов‘язань – асигнуванням, паспорту бюджетної програми тощо. Тобто орган Казначейства має впевнитися, чи раціонально використовуються кошти державного/місцевого бюджету та яку роль у цьому процесі відіграє головний бухгалтер – активну чи пасивну.

Звісно, меж досконалості немає, тому кожен працівник, а особливо головний бухгалтер, який разом із керівником установи сповна відповідає за результати її діяльності, зобов‘язаний безперервно підвищувати рівень професіоналізму та бути попереду в питаннях удосконалення результатів роботи установи (школи, сільського клубу або ж економічного підрозділу органу влади).

Особливо ретельно слід заповнити анкету головному бухгалтеру, який працює в установі, що є головним розпорядником бюджетних коштів (зазвичай їй підпорядковуються інші бюджетні установи).

Особливістю оцінювання фахівця, що веде бухоблік в установі (який не є головним бухгалтером), є те, що оцінювання спрощується. Зокрема, не треба інформувати в анкеті головного бухгалтера, що подається до органу Казначейства, про таке:

  • ефективність розподілу обов‘язків між працівниками бухгалтерської служби;
  • визначення оптимальної структури служби та чисельності працівників;
  • притягнення до відповідальності бухгалтерів підпорядкованих установ, виходячи з результатів перевірок контролюючих органів;
  • навчання та підвищення кваліфікації працівників служби.

На жаль, може статися, що головний бухгалтер отримає незадовільну оцінку своєї діяльності (про це він та його керівник дізнаються з повідомлення відповідного органу Казначейства у вигляді витягу з протоколу комісії). У такому разі протягом двох місяців слід повідомити цей орган про вжиті заходи (наприклад, перерозподіл функцій між працівниками бухгалтерської служби, запровадження дієвого контролю за використанням бюджетних асигнувань, направлення спеціаліста чи самого головного бухгалтера на семінари, тренінги, курси підвищення кваліфікації або ж інші конкретні заходи).

Якщо ж бухгалтера не влаштовує оцінка його роботи, то він має право її оскаржити, подавши до органу Казначейства за місцем оцінювання відповідну заяву протягом 10 днів із дня отримання витягу. І тоді, імовірно, буде призначено повторне оцінювання.

В анкеті є ще один розділ, в якому надається інформація стосовно притягнення до відповідальності головного бухгалтера за результатами контролю уповноважених органів.

Як випливає з листа Мінфіну від 10.08.2018 № 04320-15/23-2607/2482, метою оцінювання головного бухгалтера є визначення рівня кваліфікації, знань, практичних навиків та відповідності займаній посаді. Тобто фактично оцінювання прирівнюється до атестації цього посадовця. Тому витяг із протоколу комісії органу Казначейства щодо оцінювання має групуватися в особовій справі працівника так само, як і документи з атестації. Це передбачено Правилами організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженими наказом Мін’юсту від 18.02.2015 № 1000/5.

Принагідно нагадаємо, що за ст. 9 Закону від 16.07.1999 № 996-ХІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Норми законодавства, що передбачають відповідальність особи, яка здійснює бухоблік, наведемо в таблиці.

Вид порушення

Норма законодавства

Міра
відповідальності

1

2

3

Відсутність бухобліку або ведення його з порушенням установленого порядку, унесення неправдивих даних до фінзвітності, неподання фінзвітності, несвоєчасне подання на розгляд, невжиття заходів із відшкодування з винних осіб збитків від недостач, розтрат, крадіжок

Ст. 164КУпАП

Штраф
від 136 до 255 грн

Унесення змін до документів або регістрів бухобліку або внесення у звітність завідомо неповних або неправдивих відомостей про угоди, зобов‘язання, майно установи

Ст. 2202 Кримінального кодексу (далі – КК)

Штраф від 13 600
до 17 000 грн чи обмеження волі до 4 років

Водночас зауважимо: згідно зі ст. 41 КК не підлягає кримінальній відповідальності особа, яка відмовилася виконувати явно злочинний наказ або розпорядження.

Із зразком анкети головного бухгалтера, що затверджується керівником установи, можна ознайомитись нижче.

Зразок

Додаток до Порядку проведення оцінки виконання
головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень (пункт 7)

Анкета про виконання головним бухгалтером
бюджетної установи своїх повноважень

за 2023 рік

1. Відомості про головного бухгалтера

Прізвище Єгорова

Ім’я Дарина

По батькові Миколаївна

Дата народження 01.01.1975

Найменування бюджетної установи Київський національний технологічний університет

Найменування структурного підрозділу, який очолює головний бухгалтер бухгалтерська служба

Найменування займаної посади головний бухгалтер

Дата призначення на посаду 03.07.2000

2. Оцінка виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень

Наскільки успішно, на Ваш погляд, Ви виконуєте свої повноваження щодо:

1) організації роботи з ведення бухгалтерського обліку та забезпечення виконання завдань, покладених на бухгалтерську службу

Організація роботи бухгалтерської служби здійснюється на належному рівні згідно з Законом від 16.07.1999 № 996 «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Типовим положенням про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженим постановою КМУ від 26.01.2011 № 59, Національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку для державного сектору, іншими нормативно-правовими актами;

2) здійснення керівництва діяльністю бухгалтерської служби, забезпечення раціонального та ефективного розподілу посадових обов'язків між її працівниками з урахуванням вимог щодо забезпечення захисту інформації та запобігання зловживанням під час ведення бухгалтерського обліку

Керівництво бухгалтерською служби здійснюється на належному рівні, розподіл обов’язків проведено раціонально та ефективно з урахуванням специфіки університету та функціональних обов’язків, викладених у Типовому положенні про бухгалтерську службу бюджетної установи (постанова КМУ від 26.01.2011 № 59);

3) погодження проектів договорів (контрактів), у тому числі про повну індивідуальну матеріальну відповідальність, забезпечуючи дотримання вимог законодавства щодо цільового використання бюджетних коштів та збереження майна

Договори про повну матеріальну відповідальність укладено відповідно до норм чинного законодавства, зокрема Цивільного та Господарського кодексів. Договори погоджуються з юристом та реєструються в журналі реєстрації договорів;

4) участі в організації та проведенні перевірки стану бухгалтерського обліку та звітності у бухгалтерських службах бюджетних установ, які підпорядковані бюджетній установі

Немає підпорядкованих бюджетних установ;

5) здійснення у межах своїх повноважень заходів щодо відшкодування винними особами збитків від нестач, розтрат, крадіжок

За 2023 рік збитків, нестач, розтрат і крадіжок не виявлено, тому заходів щодо відшкодування винними особами не проводили;

6) погодження кандидатур працівників бюджетної установи, яким надається право складати та підписувати первинні документи щодо проведення господарських операцій, пов'язаних з відпуском (витрачанням) грошових коштів, документів, товарно-матеріальних цінностей, нематеріальних активів та іншого майна

Погодження та затвердження наказом керівника установи кандидатур працівників, яким надається право підписувати первинні документи, проводиться в установленому законом порядку, зокрема з урахуванням Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.1999 № 88;

7) подання керівникові бюджетної установи пропозицій щодо:

визначення облікової політики, зміни обраної облікової політики з урахуванням особливостей діяльності бюджетної установи і технології оброблення облікових даних, у тому числі системи та форм внутрішньогосподарського (управлінського) обліку та правил документообігу, додаткової системи рахунків і регістрів аналітичного обліку, звітності та контролю за господарськими операціями

У разі потреби керівництву подаються пропозиції щодо зміни облікової політики та відкриття нових аналітичних рахунків. У 2023 році подібні пропозиції не вносилися через відсутність такої потреби;

визначення оптимальної структури бухгалтерської служби та чисельності її працівників

Оптимальна структура та чисельність працівників бухгалтерської служби визначається штатним розписом університету і погоджується з ректором університету;

призначення на посаду та звільнення з посади працівників бухгалтерської служби

Призначення на посаду працівників бухгалтерської служби відбувається згідно з нормами трудового законодавства, зокрема КЗпП, штатним розписом, вимогами посадових інструкцій. Усі призначення та звільнення погоджуються з ректором університету;

вибору та впровадження уніфікованої автоматизованої системи бухгалтерського обліку та звітності з урахуванням особливостей діяльності бюджетної установи

В університеті встановлено та підключено UA-Бюджет та АС «Клієнт-Казначейство», які використовуються з урахуванням особливостей діяльності університету;

створення умов для належного збереження майна, цільового та ефективного використання фінансових, матеріальних (нематеріальних), інформаційних та трудових ресурсів

Умови для належного збереження майна створено. Цільове та ефективне використання фінансових, матеріальних (нематеріальних), інформаційних та трудових ресурсів дотримується;

визначення джерел погашення кредиторської заборгованості, повернення кредитів, отриманих з державного або місцевого бюджету

Кредиторська заборгованість, кредити, отримані з державного та місцевого бюджету, відсутні;

притягнення до відповідальності працівників бухгалтерської служби, у тому числі працівників бухгалтерських служб бюджетних установ, які підпорядковані бюджетній установі, за результатами контрольних заходів, проведених державними органами та підрозділами бюджетної установи, що уповноважені здійснювати контроль за дотриманням вимог бюджетного законодавства

У 2023 році контролюючі органи не виявили порушень бюджетного законодавства. У разі їх виявлення будуть вжиті заходи відповідно до КЗпП та приписів контролюючих органів, посадових інструкцій працівників;

удосконалення порядку здійснення поточного контролю

Поточний контроль здійснюється на постійні основі. Пропозиції щодо його удосконалення подаються ректору та впроваджуються в господарську діяльність;

організації навчання працівників бухгалтерської служби, у тому числі працівників бухгалтерських служб бюджетних установ, які підпорядковані бюджетній установі, з метою підвищення їх професійно-кваліфікаційного рівня

Працівники відвідують семінари щодо підвищення їхнього професійно-кваліфікаційного рівня, користуються передплатними бухгалтерськими професійними виданнями, регулярно переглядають вебінари представників Мінфіну та Казначейства;

забезпечення бухгалтерської служби нормативно-правовими актами, довідковими та інформаційними матеріалами щодо ведення бухгалтерського обліку та складення звітності

Забезпечення нормативно-правовими актами здійснюється в межах фінансових можливостей університету. Оформлена передплата на інформаційно-електронний ресурс Uteka;

8) підписання звітності та документів, які є підставою для:

перерахування податків і зборів (обов'язкових платежів)

Підписання документів та звітності щодо перерахування податків і зборів здійснюється своєчасно відповідно до вимог Податкового кодексу та положень, інструкцій, порядків подання відповідної звітності;

проведення розрахунків відповідно до укладених договорів

Договори підписуються та розрахунки проводяться відповідно до норм Господарського та Цивільного кодексів. Розрахунки здійснюються в строки, установлені в договорах. Юрист університету погоджує та контролює виконання умов договорів;

приймання і видачі грошових коштів

Приймання та видача готівки здійснюється згідно з Положенням про ведення касових операції у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління НБУ від 29.12.2017 № 148. З касиром укладено договір про повну матеріальну відповідальність. У 2023 році порушень касової дисципліни не виявлено;

оприбуткування та списання рухомого і нерухомого майна

Оприбуткування та списання рухомого і нерухомого майна здійснюється за нормами чинного законодавства своєчасно, у встановлені строки. Проведені операції оформлюються актами на списання основних засобів відповідно до Порядку складання типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору, затвердженого наказом Мінфіну від 13.09.2016 № 818. Операції оподатковуються за правилами Податкового кодексу.

проведення інших господарських операцій

Проведення інших господарських операцій здійснюється своєчасно згідно із законодавством;

9) відмови у прийнятті до обліку документів, підготовлених з порушенням встановлених вимог, а також документів щодо господарських операцій, що проводяться з порушенням законодавства, та інформування керівника бюджетної установи про встановлені факти порушення бюджетного законодавства

Фактів порушень не виявлено;

10) здійснення контролю за:

відображенням у бухгалтерському обліку всіх господарських операцій, що проводяться бюджетною установою

Контроль за відображенням у бухгалтерському обліку всіх господарських операцій, які проводяться бюджетною установою, здійснюється на постійній основі;

складенням звітності

Контроль за складанням звітності відповідно до чинного законодавства, положень, інструкцій зі складання звітності бюджетних установ, дотриманням норм НП(С)БОДС здійснюється на постійній основі;

цільовим та ефективним використанням фінансових, матеріальних (нематеріальних), інформаційних та трудових ресурсів, збереженням майна

Контроль за цільовим та ефективним використанням фінансових, матеріальних (нематеріальних), інформаційних і трудових ресурсів, збереженням майна здійснюється на постійній основі;

дотриманням вимог законодавства щодо списання (передачі) рухомого та нерухомого майна бюджетної установи

Контроль за дотриманням вимог законодавства щодо списання (передачі) рухомого і нерухомого майна бюджетної установи здійснюється на постійній основі відповідно до вимог чинного законодавства

правильністю проведення розрахунків при здійсненні оплати товарів, робіт та послуг, відповідністю перерахованих коштів обсягам виконаних робіт, придбаних товарів чи наданих послуг згідно з умовами укладених договорів, у тому числі договорів оренди

Контроль за проведенням розрахунків здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства постійно, на підставі належним чином оформлених документів;

відповідністю взятих бюджетних зобов'язань відповідним бюджетним асигнуванням, паспорту бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу в бюджетному процесі) та відповідністю платежів взятим бюджетним зобов’язанням та бюджетним асигнуванням

Контроль за взятими бюджетними зобов’язаннями здійснюється постійно. Бюджетні платежі відповідають бюджетним зобов’язанням, а бюджетні зобов’язання відповідають бюджетним асигнуванням і паспорту бюджетної програми;

станом погашення та списання відповідно до законодавства дебіторської заборгованості бюджетної установи та бюджетних установ, які їй підпорядковані

Контроль за погашенням та списанням дебіторської заборгованості здійснюється на постійній основі;

додержанням вимог законодавства під час здійснення попередньої оплати товарів, робіт та послуг у разі їх закупівлі за бюджетні кошти

Контроль за дотриманням вимог законодавства щодо попередньої оплати товарів, робіт, послуг здійснюється на постійній основі. Попередня оплата проводиться з урахуванням вимог постанови КМУ від 04.12.2019 № 1070 “Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти”. Забезпечено погодження попередньої оплати з установою вищого рівня;

оформленням матеріалів щодо нестачі, крадіжки грошових коштів та майна, псування активів

У 2023 році не було виявлено фактів виявлення нестач, крадіжок грошових коштів та майна, псування активів;

розробленням та здійсненням заходів щодо дотримання та підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни працівників бухгалтерської служби

Контроль за фінансово-бюджетною дисципліною працівників бухгалтерської служби здійснюється постійно. Існують належним чином розроблені посадові інструкції;

усуненням порушень і недоліків, виявлених під час контрольних заходів, проведених державними органами та підрозділами бюджетної установи, що уповноважені здійснювати контроль за дотриманням вимог бюджетного законодавства

У 2023 році контролюючі органи не виявили порушень вимог бюджетного законодавства;

виконанням головними бухгалтерами бюджетних установ, які підпорядковані бюджетній установі, функцій з контролю

Підпорядкованих установ немає;

11) погодження документів, пов'язаних з витрачанням фонду заробітної плати, встановленням посадових окладів і надбавок працівникам

Документи, пов’язані з витрачанням фонду оплати праці, установленням посадових окладів, надбавок, доплат, вчасно подаються на погодження. Нарахування зарплат відповідає Єдиній тарифній сітці окладів, спеціальним документам МОН;

12) виконання інших обов'язків, передбачених законодавством

Виконання інших обов’язків здійснюється з урахуванням норм чинного законодавства;

3. Відомості про притягнення до відповідальності головного бухгалтера бюджетної установи за результатами контрольних заходів, проведених державними органами та підрозділами бюджетної установи, що уповноважені здійснювати контроль за дотриманням вимог бюджетного законодавства

Головний бухгалтер не порушував вимог чинного законодавства та до відповідальності контролюючими органами не притягувався.

Головний бухгалтер Єгорова Дарина ЄГОРОВА

Погоджено*:

Керівник Семко Олег СЕМКО

«12» лютого 2024 p.

Погоджено бюджетною установою, якій підпорядкована бюджетна установа, у разі коли така установа є розпорядником коштів нижчого рівня державного або місцевого бюджету*:

Найменування бюджетної установи, якій

підпорядкована бюджетна установа Міністерство освіти і науки України

Керівник Розумний Володимир РОЗУМНИЙ

Головний бухгалтер Головатий Денис ГОЛОВАТИЙ

«12» березня 2024 p.

Зразок_Анкета.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали