Отримайте доступ до більше 2 мільйонів готових рішень, публікацій та оглядів
Оформити
передплату

При незмінності окладу індексація не коригується

Постанова КМУ від 09.12.15 р. № 1013 (далі – Постанова № 1013) за декілька днів стала суперпопулярним документом серед бухгалтерів України. Але, на жаль, ця популярність викликана не стільки радістю від підвищення окладів, скільки проблемами в реалізації положень цього документа. З метою прийняття правильних рішень проаналізуємо основні “постулати” Постанови № 1013, проблеми, пов’язані з їх виконанням, і можливі ризики.

Індексація

Нагадаємо одне з основних правил проведення індексації, яке діяло раніше і продовжує діяти зараз:

Правило 1. Об’єктами індексації є кошти на оплату праці, що мають постійний характер (п. 2 Порядку проведення індексації, затвердженого постановою КМУ від 17.07.03 р. № 1078, далі – Порядок № 1078). Звідси премії, надбавки, доплати, які змінюють свій розмір щомісячно або в окремі місяці, включаючи їх скасування, об’єктами індексації не є. Додаткове підтвердження – рішення Вінницького апеляційного суду від 03.06.15 р. № 824, лист Мінпраці та соцполітики від 24.09.12 р. № 325/10/136-12 (останній абзац). Виходячи з цього, непостійні виплати не можуть ураховуватися як постійні складові для коригування суми індексації в бік зменшення. Такі дії суперечитимуть законодавству.

А зараз до вищевикладеного додамо ще два важливих нових правила, що з’явилися з унесенням Постановою № 1013 змін до п. 5 Порядку № 1078:

Правило 2. Фіксована індексація (аналогічно до поточної або суми поточної та фіксованої), що перевищує розмір підвищення постійних складових зарплати, тепер зменшується на суму такого підвищення (раніше - не змінювалася) (абзац четвертий п. 5 Порядку № 1078).

Правило 3. У разі якщо оклади не підвищуються, незалежно від того, чи підвищилися і на скільки інші складові зарплати,  індексація залишається незмінною (абзац п’ятий п. 5 Порядку № 1078).

Зарплата та коригування індексації

1. Оклади працівників окремих галузей бюджетної сфери, які встановлюються відповідно до ЄТС, підвищилися, але не для всіх, а саме:

  • для 1-3-го тарифних розрядів - не змінилися;
  • для 4-5-го – збільшилися на 7 %;
  • для 6-25-го – збільшилися на 10 % завдяки підвищенню базової тарифної ставки працівника 1-го розряду з 1 012 грн. до 1 113 грн.

У результаті маємо:

а) сума індексації доходів за грудень працівників 1-3-го тарифних розрядів відповідно до Правила 3 коригуватися не повинна, тобто залишається незмінною, оскільки оклади не змінювалися. Аналогічна ситуація складеться і для працівників, оклади яких установлено наказом Мінпраці від 02.10.96 р. № 77. Для більшості з них при перерахунку окладів у зв’язку з підвищенням базової тарифної ставки працівника 1-го тарифного розряду з 1 012 грн. до 1 113 грн. їх розмір не досягне величини мінімальної зарплати. Тому в штатному розписі оклад буде встановлений у розмірі 1 378 грн., тобто порівняно з минулим місяцем не зміниться. А значить, підстав для коригування грудневої індексації таких працівників не буде;

б) за грудень сума індексації для 4-25-го тарифних розрядів за Правилом 2 зменшується на суму підвищення постійних складових зарплати, до яких згідно із Правилом 1 відносяться виплати постійного характеру, тобто які не скасовуються і не змінюють свого розміру. При цьому виконання норм п. 3 Постанови № 1013 у частині зменшення суми індексації на розмір премії суперечитиме Правилу 1, тобто призведе до порушення норм законодавства. Які ризики можливі при цьому? По-перше, не виключені претензії з боку контролюючих органів щодо порушення законодавства, відповідно до якого до об’єктів індексації, при зміні яких можна говорити про коригування суми індексації, віднесено лише постійні складові (обґрунтування наведено вище). По-друге, цілком можливі звернення працівників до суду, якщо в січні 2016 року їм не буде виплачено премію в такому самому розмірі, як у грудні, як це зазвичай відбувається з постійними складовими зарплати.

2. Підвищено на 10 % оклади, установлені постановами КМУ, переліченими в пп. 2 п. 1 Постанови № 1013, а саме:

  • постановою КМУ від 11.09.07 р. № 1123. Наприклад, для державного нотаріуса в районній конторі зарплата визначиться в розмірі 1 328,8 грн. (1 208 грн. х 1,1). Установлюємо оклад на рівні мінімальної зарплати 1 378 грн., тобто в такому самому розмірі, як і минулого місяця. За Правилом 3 індексація при цьому не коригується, оскільки оклади не змінилися. Для завідувача нотаріальної контори в районі зарплата становитиме 1 618,1 грн. (1 471 грн. х 1,1). Оклад зріс, тому за Правилом 2 груднева сума індексації зменшується на суму підвищення постійних складових зарплати. Направлення на погашення залишку індексації одноразової грудневої премії може призвести до небажаних наслідків, перелічених у пп. «б» п. 1 цього розділу;
  • постановами КМУ від 10.09.08 р. № 800 та від 28.03.11 р. № 329. Оклади працівників, посади яких передбачено цими постановами, зросли, тому за Правилом 2 груднева сума індексації зменшується на суму підвищення постійних складових зарплати. Направлення на погашення залишку індексації одноразової грудневої премії може призвести до небажаних наслідків, перелічених у пп. “б” п. 1 цього розділу;
  • постановою від 20.06.12 р. № 552. Наприклад, для головного фахівця територіального відділення Координаційного центру з надання правової допомоги зарплату буде визначено в сумі 1 210 грн. (1 100 грн. х 1,1). Установлюємо оклад на рівні мінімальної зарплати 1 378 грн., тобто в такому самому розмірі, як і минулого місяця. За Правилом 3 індексація не коригується, оскільки оклади не змінилися. Для директора цього ж відділення оклад становитиме 3 072,30 грн. (2 793 грн. х 1,1). Оклад зріс, тому за Правилом 2 груднева сума індексації зменшується на суму підвищення постійних складових зарплати. Направлення на погашення залишку індексації одноразової грудневої премії може призвести до небажаних наслідків, перелічених у пп. “б” п. 1 цього розділу.

3. Підвищено на 25 % оклади, установлені керівним працівникам, фахівцям і службовцям, розміри яких затверджено, зокрема, постановою КМУ від 09.03.06 р. № 268.

Наприклад, зарплата для головного фахівця управління райдержадміністрації (додаток 34) становитиме: 880 грн. (з урахуванням 45%-ного підвищення у 2008 році) х 1,25 = 1 100 грн., а для фахівця II категорії (додаток 54): 990 грн. (з урахуванням 45%-ного підвищення у 2008 році і 50%-ного - у 2009 році) х 1,25 = 1 237,5 грн.

В обох випадках установлюємо оклади на рівні мінімальної зарплати 1 378 грн., тобто в такому самому розмірі, як і минулого місяця. При цьому за Правилом 3 індексація не коригується, оскільки оклади не змінилися.

Усім відомо, що Мінсоцполітики в листі від 16.12.15 р. № 19113/0/14-15/13 пропонує свій варіант тлумачення норми про 25%-ве підвищення, який кардинально відрізняється від норми пп. 3 п. 1 Постанови № 1013, і натякає на те, що на 25 % потрібно збільшити оклади, зазначені у штатних розписах названих органів управління, тобто які мають розмір не нижче 1 378 грн. Такий лист, звичайно ж, не можна визнати легітимним. По-перше, Постанова № 1013 не містить норми про те, що ми повинні звертатися за роз’ясненнями про застосування його положень до Мінсоцполітики. До того ж, чіткі норми Постанови № 1013 щодо підвищення окладів не потребують, на наш погляд, чиїхось роз’яснень. По-друге, якщо порівнювати статус документів (постанова КМУ і лист міністерства), то контролюючі органи, безумовно, віддадуть перевагу постанові КМУ.

Згідно з інформацією від деяких наших читачів, вищестоящі організації наполягають на проведенні в установах погашення сум індексації, що накопичилася за багато років, одноразовою грудневою премією, і крім того, застосуванні норми згаданого листа Мінсоцполітики. Ми вже обґрунтували вище, що такі підходи суперечать законодавству і, до того ж, призведуть до ситуації, коли загальний розмір зарплати, включаючи індексацію, для працівників, чиї оклади не змінилися, буде вищим за загальний розмір зарплати фахівців, оклади яких підвищилися, але індексація їм уже не виплачуватиметься. Але розуміємо, що іноді просто нікуди дітися й доводиться виконувати вказівки зверху. Головне - пам’ятати, що працівники при цьому позбудуться щомісячної підтримки, яка хоч якоюсь мірою підвищувала їх купівельну спроможність в умовах, коли для деяких з них із 2008 року, для деяких - із 2009 року, для деяких - із 2013 року зарплата не підвищувалася при значному підвищенні цін.

Сподіваємося, що у вас буде можливість прийняти правильне рішення.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

1344 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали