Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Розрахунок заробітку працівникам, які використовують деззасоби

14.02.2017 41580 26 3


Неврахування деяких специфічних доплат під час визначення мінімального гарантованого державою заробітку викликає чимало запитань у наших читачів. Сьогодні ми розглянемо, як здійснюється розрахунок заробітку працівникам, які працюють з дезінфікуючими засобами, а також тим, до обов‘язків яких входить прибирання туалетів.


Нормативне підґрунтя для встановлення доплати за дезінфекцію

Як відомо, згідно зі ст. 7 Закону від 21.12.16 р. № 1801-VІІІ «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (далі – Закон № 1801) мінімальна заробітна плата (далі – МЗП) становить 3 200 грн. на місяць, а в погодинному розмірі – 19,34 грн.

Згідно зі ст. 95 КЗпП та ст. 3 і 31 Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі – Закон № 108) після внесення до них змін Законом від 06.12.16 р. № 1774-VІІІ (далі – Закон № 1774) суттєво змінилося визначення поняття цієї державної соціальної гарантії.

Відтепер МЗП є мінімальним заробітком, який працівник одержуватиме за повністю виконану місячну (годинну) норму праці. До неї входитиме кілька складових: посадовий оклад, доплати, премії. Задля забезпечення мінімального розміру заробітку працівника до МЗП не включаються: доплати за роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного ризику для здоров‘я; за роботу в нічний та надурочний час; роз‘їзний характер роботи; премії до святкових і ювілейних дат.

Розглядаючи таку виплату працівникам, як доплата за використання ними в роботі дезінфікуючих засобів, а також працівникам, зайнятим прибиранням туалетів, у розмірі 10 % посадового (місячного) окладу, нагадаємо про нормативне підґрунтя для її встановлення.

Так, зазначена доплата здійснюється згідно з пп. «г» пп. 3 п. 3 постанови КМУ від 30.08.02 р. № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» (далі – Постанова № 1298).

Норма щодо цієї доплати міститься також у галузевих наказах, якими визначаються умови оплати праці освітян, медиків, бібліотекарів, соціальних працівників тощо, а саме:

  • у пп. 3.4.7 Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров‘я та установ соціального захисту населення, затверджених спільним наказом МОЗ і Мінпраці та соцполітики від 05.10.05 р. № 308/519 (далі – Умови № 308/519);
  • пп. «г» пп. 4 п. 2 наказу Мінкультури від 18.10.05 р. № 745 «Про впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі Єдиної тарифної сітки» (далі – Наказ № 745);
  • пп. «г» пп. 3 п. 4 наказу МОН від 26.09.05 р. № 557 «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» (далі – Наказ № 557).

Установлюється згадана доплата також робітникам, які працюють у держорганах та органах місцевого самоврядування, відповідно до п. 3 примітки до додатка 2 до наказу Мінпраці від 02.10.96 р. № 77 «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів».

Сутність доплати за дезінфекцію

Згідно з Умовами № 308/519 доплату працівникам (у т. ч. молодшим медичним сестрам), які використовують у роботі дезінфікуючі засоби, а також працівникам, які зайняті прибиранням туалетів, у розмірі 10 % посадового окладу (тарифної ставки) передбачено серед так званих інших доплат.

Як зазначено в листі МОЗ від 27.03.07 р. № 10.01.07/581, для її встановлення проводити атестацію робочого місця не потрібно.

Незважаючи на те що ця доплата не визнана такою, що встановлюється за роботу у шкідливих і важких умовах праці, персонал закладів, до обов‘язків якого входить робота із застосуванням дезінфікуючих засобів (у т. ч. прибирання туалетів), піддається впливу небезпечних факторів.

Адже компонентами дезінфікуючих і мийних засобів є хімічні речовини та сполуки. Наведемо деякі документи щодо застосування цих засобів.

1. Головним державним санітарним лікарем видано постанову від 14.08.01 р. № 63 «Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу». У додатку 11 «Санітарно-дезінфекційний режим у загальноосвітніх навчальних закладах на період карантину» до цієї постанови, наприклад, передбачено такі способи знезараження:

  • приміщень (підлога, стіни, двері, підвіконня) – розчинами: 0,5 % хлораміну, або 0,5 % хлорного вапна, або 0,2 % сульфохлорантину;
  • санітарно-технічного обладнання (раковин, унітазів) – вищезазначеними розчинами або засобами «Блеск-2», «Санита», «ПЧД», «Дезус».

У примітці до цього додатка зазначено, що знезараження здійснюється також іншими дезінфікуючими засобами, дозволеними МОЗ для цих цілей.

2. Згідно з Державними санітарними нормами та правилами утримання територій населених місць, затвердженими наказом МОЗ від 17.03.11 р. № 145, лікувально-профілактичний заклад має щоденно прибирати територію закладу, проводити очистку, мийку та дезінфекцію збірників урн, контейнерів та майданчиків для їх розміщення із застосуванням засобів, дозволених для використання МОЗ.

3. Засоби, призначені для «холодної» стерилізації виробів медичного та спеціального призначення, дезінфекції рук медичного персоналу, здійснення дезінфекційних заходів в осередках інфекційних хвороб, закладах охорони здоров‘я державної та комунальної форми власності, дошкільних навчальних закладах, використовуються відповідно до Порядку проведення дезінфекційних заходів, затвердженого МОЗ. Засоби, призначені для застосування на інших підприємствах, в установах, організаціях та закладах, використовуються відповідно до інструкції, затвердженої їх керівниками. Такі норми містяться в п. 22 Порядку державної реєстрації (перереєстрації) дезінфекційних засобів, затвердженого постановою КМУ від 03.07.06 р. № 908.

Дезінфікуючі засоби використовуються прибиральниками службових приміщень практично у всіх закладах – школах, дитсадках, лікарнях, санаторіях, пансіонатах, а також у клубах, бібліотеках, музеях, органах державної влади та органах місцевого самоврядування тощо. Належать до персоналу, що працює з цими специфічними засобами, й ті працівники, яким виходячи з особливостей своєї професії обов’язково їх слід застосовувати (лікарі-інфекціоністи, акушери, маніпуляційні медсестри, ветеринари тощо). Перелік таких посад визначається в колдоговорі закладу.

Як бачимо, вищезгадана доплата слугує своєрідною компенсацією за особливості праці цих працівників.

А оскільки за своїм характером вона має всі ознаки доплати за роботу в несприятливих умовах праці, то й виплата її має здійснюватись поза межею МЗП, установленою законодавством (див. ст. 31 Закону № 108). Тобто до мінімального заробітку працівника ця доплата не включається, а має нараховуватись на суму понад 3 200 грн.

Дії роботодавця щодо встановлення доплати за роботу із деззасобами

Звертаємо увагу бухгалтерських та кадрових служб на необхідність фіксації в локальних документах щодо умов оплати праці (це може бути положення про оплату праці чи розділ колективного договору щодо оплати праці) даних щодо застосування деззасобів.

Насамперед, у цих документах обов’язково має міститись перелік посад працівників, які постійно використовують такі засоби або ж прибирають туалети.

Це означає, що, наприклад, медична сестра, яка лише двічі протягом своєї робочої зміни – на початку та після її закінчення – помила руки із застосуванням бактерицидного мила, навряд чи має право на одержання згаданої надбавки. Інша річ – медичний персонал (зокрема, няні, які доглядають за хворими похилого віку в геріатричних пансіонатах, а саме миють їх та прибирають за ними декілька разів протягом робочої зміни, або ж медсестри приймальних відділень лікарень, які здійснюють безпосередній прийом до лікарні, наприклад, хворих із соціально вразливих верств) чи прибиральниці, у тому числі зайняті прибиранням туалетів. Адже саме застосування ними деззасобів здійснюється з метою знищення шкідливих бактерій у приміщенні та на обладнанні, а також захищає персонал закладу від безпосереднього контакту із нестерильним середовищем.

У колдоговорі закладу бажано зазначити, які саме групи деззасобів застосовуватимуться в роботі. Наголошуємо на цьому через те, що подекуди навіть господарче мило та харчову соду відносять до деззасобів. Отже, треба зазначити, яка саме група засобів буде застосовуватись, адже такі засоби містять у своєму складі речовини, що шкодять здоров’ю.

В інструкції з охорони праці, що діє в закладі, також не завадить зазначити, які саме деззасоби використовуватимуть працівники у своїй роботі (у т. ч. під час прибирання туалетів), а також про видані їм в установленому порядку засоби захисту – халати, фартухи, рукавички, взуття, захисні маски тощо. Таким чином будуть дотримані вимоги Закону від 14.10.92 р. № 2694-ХІІ «Про охорону праці» у частині забезпечення прав працівників на охорону праці під час роботи, забезпечення їх спецодягом, засобами індивідуального захисту та фіксації цих норм у колдоговорі.

І лише на підставі всіх вищезгаданих документів керівник закладу видає наказ із зазначенням у ньому посад, за якими здійснюватиметься доплата за використання в роботі дезінфікуючих засобів або за прибирання туалетів.

Окрім того, є ще одна обов’язкова умова – виконання вищезгаданих функцій працівниками має бути зафіксовано в їхніх посадових інструкціях. Про це зазначено і в листі Мінсоцполітики від 09.09.11 р. № 744/13/84-11.

А відтак роботодавець ознайомлює працівника з посадовою інструкцією під особистий підпис (це особливо важливо, оскільки стосується виконання роботи в особливих умовах праці).

Особливості встановлення доплати

Не зайвим буде нагадати, що зазначена доплата встановлюється виключно в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисі закладу (лист Мінсоцполітики від 09.09.09 р. № 540/13/84-09).

Додамо: якщо робітникові за результатами атестації його робочого місця належить доплата в розмірі 12 % посадового окладу за роботу зі шкідливими умовами праці, то це не позбавляє його права на одержання ще й доплати за роботу із застосуванням деззасобів чи за прибирання туалетів. Але це стосується тих, хто обіймає саме посади робітників. Ідеться, зокрема, про посади двірника, сторожа, прибиральника службових приміщень, мийника посуду, кухаря, перукара тощо, тарифні розряди яких визначаються за пп. 2.2.22 Умов № 308/519.

Також пп. 2.4.5 Умов № 308/519 передбачає підвищення посадових окладів працівникам закладів та структурних підрозділів у зв‘язку зі шкідливими та важкими умовами праці в розмірі від 15 до 60 % посадового окладу (тарифної ставки).

Приклад 1
Медичній сестрі першої кваліфікаційної категорії відділення для новонароджених та недоношених дітей районної лікарні з 01.01.17 р. установлено посадовий оклад у розмірі 2 768 грн. (9-й тарифний розряд). Згідно з п. 2.1 додатка 3 до Умов № 308/519 їй підвищено посадовий оклад за шкідливі та важкі умови праці, тому оклад з урахуванням підвищення становить 3 183 грн. За діючими в закладі умовами оплати праці їй також установлено доплату за використання в роботі деззасобів у розмірі 10 % посадового окладу – 318,30 грн.

Підвищення посадового окладу, навіть якщо йдеться про підвищення у зв‘язку зі шкідливими та важкими умовами праці, ураховується при обчисленні заробітної плати працівника для забезпечення її мінімального розміру (див. ст. 31 Закону № 108). Виходячи з цього, роботодавець має здійснити доплату до рівня МЗП, тобто 17 грн. (3 200 грн. – 3 183 грн.).

Доплата за деззасоби виплачується понад установлений розмір МЗП. Тож медичній сестрі має бути нарахована зарплата в сумі 3 518,30 грн. (3 183,00 грн. + 17,00 грн. + 318,30 грн).

Приклад 2
Посадовий оклад машиніста із прання та ремонту спецодягу з 01.01.17 р. становить 1 744 грн. (2-й тарифний розряд). Також йому установлено:

  • доплату в розмірі 12 % посадового окладу як такому, що працює на роботах із важкими та шкідливими умовами праці (пп. 3.4.5 Умов № 308/519 та додаток 6 до них) – 209,28 грн.;
  • доплату за роботу із деззасобами в розмірі 10 % посадового окладу – 174,40 грн.

Тож заробіток цього працівника з урахуванням його мінімального розміру, до якого включаються передбачені законодавством виплати, становить 1 953,28 грн. (1 744,00 грн. + 209,28 грн.). Отже, йому слід доплатити до рівня МЗП 1 246,72 грн. (3 200,00 грн. – 1 953,28 грн.).

Загалом нарахована йому зарплата становитиме 3 374,40 грн. (3 200,00 грн. + 174,40 грн.).

Приклад 3
Фельдшерові без категорії геріатричного пансіонату встановлено з 01.01.17 р. посадовий оклад у розмірі 2 464 грн. Підвищений на 25 % за роботу у шкідливих та важких умовах праці (додаток 3 до Умов № 308/519) оклад становить 3 080 грн. До посадових обов‘язків цього фельдшера також входить прибирання туалетів, тому він має доплату до посадового окладу в розмірі 10 %, тобто 308 грн.

Для досягнення гарантованого розміру заробітку необхідно зробити розрахунок доплати до МЗП:

3 200 грн. – 3 080 грн. = 120 грн.

Отже, сума нарахованої зарплати становитиме 3 508 грн. (3 080 грн. + 120 грн. + 308 грн.).

Коментарі до матеріалу

Відсортовано: по часу за популярністю

Всього коментарів 26

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали