Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Електронне декларування – 2017. Частина 1


Згідно зі ст. 45 Закону від 14.10.14 р. № 1700-VII «Про запобігання корупції» (далі – Закон № 1700) особи, зазначені в п. 1, пп. «а» п. 2 ч. 1 ст. 3 цього Закону (суб’єкти декларування), зобов’язані щорічно до 1 квітня подавати, заповнивши на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – НАЗК), декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік за формою, що визначається НАЗК. Тож розглянемо особливості такого декларування.


Хто зобов’язаний подавати декларації

Нагадаємо, що першими в 2016 році подавали е-декларації за 2015 рік службові особи, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище. Серед них, зокрема, президент і прем’єр-міністр із радниками та помічниками, члени Кабміну, заступники міністрів, члени Нацкомісії та АМК, голови Фонду держмайна й НБУ та їх заступники, народні депутати, а також особи, посади яких належать до посад державної служби категорії «А» або «Б», а також судді, прокурори та слідчі, керівники, заступники керівників державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, військові посадові особи вищого офіцерського складу.

З 1 січня 2017 року розпочалась друга хвиля електронного декларування. Вона охоплює всіх суб’єктів декларування й усі типи декларацій. Три місяці відведено суб’єктам декларування на подання щорічних декларацій за 2016 рік.

Загалом до суб’єктів декларування відповідно до ст. 1 Закону № 1700 належать:

  • особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
  • інші посадові особи юридичних осіб публічного права;
  • інші особи, які зобов’язані подавати декларацію відповідно до Закону № 1700.

З 24.11.16 р. до кола суб’єктів, на яких поширюється дія Закону № 1700, належать члени державних колегіальних органів.

У другому етапі е-декларування декларації подаватимуть:

  • суб’єкти першого етапу;
  • депутати місцевих рад;
  • державні службовці категорії «В»;
  • посадові особи місцевого самоврядування 4–7-ї категорій;
  • військові посадові особи ЗСУ, Держспецзв’язку та інших військових формувань (крім військовослужбовців строкової служби);
  • поліцейські;
  • особи рядового і начальницького складу державної кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, особи начальницького складу підрозділів цивільного захисту, ДБР, НАБУ;
  • посадові та службові особи органів прокуратури, СБУ, ДБР, НАБУ, дипломатичної служби, інших держорганів;
  • посадові особи юридичних осіб публічного права.

Особами, які для цілей Закону № 1700 прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, є посадові особи юридичних осіб публічного права – працівники юридичних осіб публічного права, які наділені посадовими повноваженнями здійснювати організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські функції.

Адміністративно-господарські функції (обо­в’яз­ки) – це обов’язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном. До них належать:

  • начальники планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів і служб;
  • завідувачі складів, магазинів, майстерень, ательє, їх заступники;
  • керівники відділів підприємств, відомчі ревізори та контролери.

Організаційно-розпорядчі функції (обов’яз­ки) – це обов’язки щодо здійснення керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності, а саме:

  • керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та їхні заступники;
  • керівники державних, комунальних підприємств, установ або організацій, їхні заступники;
  • керівники структурних підрозділів (начальники цехів, завідувачі відділів, лабораторій, кафедр), їхні заступники, особи, які керують ділянками робіт (майстри, виконроби, бригадири).

Кого звільнено від подання декларації

Згідно зі ст. 45 Прикінцевих положень Закону від 21.12.16 р. № 1798-VIII «Про Вищу раду правосуддя», який набрав чинності, внесено зміни до Закону № 1700, де норма про обов’язкове заповнення е-декларацій не поширюється на посадових осіб установ та організацій, що здійснюють основну діяльність у сфері соціального обслуговування населення, соціальної та професійної реабілітації інвалідів і дітей-інвалідів, соцзахисту ветеранів війни та учасників антитерористичної операції.

Також звільнено від е-декларування керівників установ охорони здоров’я, крім керівників установ охорони здоров’я центрального, обласного, районного, міського (міст обласного значення, міст Києва й Севастополя) рівня.

Крім того, скасовано необхідність заповнювати е-декларації для керівників установ освіти (крім керівників вузів та їхніх заступників), науки (крім президента Національної академії наук України (НАНУ) і національних галузевих академій наук, перших віце-президентів, віце-президентів і головних учених секретарів НАНУ й національних галузевих академій наук, інших членів президії НАНУ та президій національних галузевих академій наук).

Звільнено від зобов’язання заповнювати електронні декларації керівників закладів культури, мистецтв, відновлення та збереження національної пам’яті, фізичної культури, спорту та національно-патріотичного виховання.

Порядок формування та ведення реєстру декларацій

Рішенням НАЗК від 10.06.16 р. № 3 затверджено Порядок формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – Порядок № 3, Реєстр).

Реєстр формується, ведеться та публікується на офіційному сайті НАЗК. Реєстр ведеться в електронній формі українською мовою.

До Реєстру заносять електронні декларації, що подаються відповідно до ст. 45 Закону № 1700, повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування, передбачені в ч. 2 ст. 52 Закону № 1700, та виправлені декларації, що подаються відповідно до ч. 4 ст. 45 Закону № 1700. Декларації подаються шляхом заповнення електронних форм на веб-сайті Реєстру з використанням програмних засобів Реєстру у власному персональному електронному кабінеті після реєстрації в Реєстрі.

Реєстрація в Реєстрі здійснюється з використанням особистого ключа та посиленого сертифіката відкритого ключа електронного цифрового підпису (далі – ЕЦП). Під час реєстрації в Реєстрі суб’єкт декларування повинен зазначити адресу електронної пошти, що використовуватиметься для направлення йому повідомлень.

Для реєстрування та входу до системи декларування НАЗК посадовцю треба мати власний ЕЦП.

З метою захисту інформації держоргани мають здійснити заходи із забезпечення надання послуг ЕЦП суб’єктам декларування на безоплатній основі.

Слід зазначити, що при вході до електронної системи декларування офіційного веб-сайту НАЗК міститься перелік із 16 акредитованих центрів сертифікації ключів, у якому, зокрема, зазначається акредитований центр сертифікації ключів органів юстиції України, АЦСК ПАТ КБ «ПриватБанк», АЦСК ПАТ «Укрсиббанк», що дає змогу отримати ЕЦП суб’єкта декларування за певних умов самостійно. Лише наявність ЕЦП дасть можливість зайти до електронної декларації.

Продовження теми читайте «Електронне декларування – 2017. Частина 2»

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали