Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Джаба Ебаноїдзе: «В Україні корупцію та бюрократію вб'є… електроніка»


Офіційному Києву потрібно йти шляхом, який протоптав Тбілісі. У цій країні фантастично швидко податкове навантаження знизили вдвічі – із 40 до 20 %. Тоді Україна зможе стати більш привабливою для зовнішніх інвесторів. Із такою пропозицією виступив гість нашої редакції – колишній голова Податкової служби Грузії Джаба Ебаноїдзе. Завдяки його реформам Грузія зуміла ефективно перебудувати податкову систему ще в часи президентства Михайла Саакашвілі.


Джаба Ебаноїдзе – jдин з авторів податкової реформи Грузії, спеціаліст із реєстрації майнових і земельних прав.
Народився та виріс у Тбілісі.
Наприкінці 1990-х працював в організації із захисту прав землевласників. Допомагав державним органам втілювати в життя проекти, пов'язані з розвитком ринку землі.
Після Помаранчевої революції, що відбулася в Україні в 2004 році, дуже активно підтримував уряд Михайла Саакашвілі, який виношував нові ідеї. Незважаючи на диплом геодезиста та відсутність юридичної освіти Джаба був призначений заступником міністра юстиції.
У 2011-2012 роках очолював Службу доходів Міністерства фінансів Грузії. Йому вдалося успішно провести реформи та знизити корупцію у своїй країні. Однак у жовтні 2012 року на зміну правлячому «Єдиному національному руху» до влади прийшла опозиційна коаліція «Грузинська мрія – Демократична Грузія» на чолі з Бідзіною Іванішвілі. У зв'язку із цим Ебаноїдзе був змушений звільнитися з Мінфіну. Із того часу працює експертом у сфері реєстрації нерухомості та співпрацює з багатьма закордонними організаціями.
У травні 2014 року був запрошений в Україну як консультант для реалізації урядового проекту «Державні smart-сервіси», спрямованого на швидку та ефективну перебудову всієї системи державного управління та публічного сервісу.


– Джабо, поділіться секретом, як Вам удалося перевтілитися з дипломованого геодезиста в успі-шного організатора податкових реформ?

– Справа в тому, що після зміни влади новий уряд дійшов висновку, що начальник Служби доходів Мін-фіну не обов'язково повинен бути дипломованим фінансистом. Спочатку на роботі я був, можна сказати, білою вороною. Але завдяки підтримці співробітників мені вдалося провести три реформи й досягти хоро-ших результатів. Однак після парламентських виборів 2012 року в нашій країні влада змінилася. Зрозумі-ло, я пішов з Мінфіну, оскільки відносився до команди Саакашвілі. Повернувся в колишню організацію, де й продовжую працювати експертом у сфері реєстрації нерухомості. Крім того, разом зі своїми колегами допомагаємо українському уряду, налаштованому на реформи. У Києві працюємо за двома напрямами: реформа реєстраційної системи в Мін'юсті та економічне співробітництво з Верховною Радою.

– Якими питаннями Ви займаєтеся в українському Мін'юсті?

– Я допомагаю вирішувати питання, пов'язані з реєстрацій нерухомості, бізнесу та цивільних актів.

– А з ким Ви ділилися досвідом у податковій сфері?

– Поки що тільки з неурядовими організаціями. Але із представниками державної фіскальної служби Укра-їни теж маємо намір співпрацювати. Хотілося б передати наше бачення ситуації з точки зору грузинського досвіду.

– Із 26 видів податків, що раніше існували в Грузії, залишилося, за одними даними, шість, за ін-шими – сім. Скільки ж їх насправді?

– На сьогоднішній день шість.

– Яким же чином удалося скоротити 20 податків?

– На перший погляд, це здається занадто просто – взяти і скоротити. Тим більше що більшість податків не відіграє суттєвої ролі для наповнення держбюджету. Найголовніше – підвищити ефективність сплати по-датків, що залишилися. При цьому для нас було важливо підняти конкурентоспроможність економіки Гру-зії і створити сприятливе середовище для залучення інвесторів. Інакше ми б нічим не відрізнялися від своїх сусідів…

– Яких сусідів Ви маєте на увазі?

– Туреччину, Азербайджан, Вірменію… Щоб конкурувати з ними, уряд Грузії вирішив відмовитися від со-ціального податку та знизити податок на прибуток. У підсумку загальне податкове навантаження було ско-рочено вдвічі. Крім того, ми скасували соціальний фонд і створили хороші умови для інвесторів. Будучи орієнтованими на розвиток бізнесу, ми дійшли висновку, що система соціального захисту не є пріоритет-ною. Тим більше що в соціальній сфері були великі проблеми, пов'язані з тим, що з фонду соцстраху гроші просто випаровувалися й осідали в кишенях чиновників. Тому соціальні виплати взяла на себе держава. Це дозволило за п'ять років (у період із 2004-го по 2009 рік) знизити загальну ставку податку на прибуток із 40 до 20 %. І чим менше ставала ставка, тим більше доходів отримував держбюджет. У під-сумку податкові надходження збільшилися в 20 разів.

– Ви пропонуєте те саме зробити і нам?

– Так, ми рекомендуємо Україні вчинити так само. Адже у вас дуже складна ситуація зі сплатою податків. Багато компаній показують податківцям тільки офіційну частину зарплати, а неофіційну приховують за до-помогою конвертів. Через тіньовий бізнес український держбюджет недоотримує дуже великі суми. Чому? Одна із причин – занадто високий податок на прибуток. Тому потрібно провести реформу, за допомогою якої податок на прибуток довести до такого рівня, щоб бізнесу не було сенсу його приховувати.

Наприклад, ми більше сконцентрувалися на ПДВ і митному податку. Як тільки в Грузії підвищили ефекти-вність адміністрування ПДВ (який становив близько 50 % від усіх доходів), до держбюджету країни відра-зу ж почали надходити великі гроші. Паралельно почали знижувати процентну ставку податку на прибу-ток. Ми добилися того, що адміністрування стало нормальним, рівень корупції знизився. Шести податків, які залишилися, цілком вистачає, щоб наповнити держбюджет: він становить близько шести мільярдів доларів.

– Хотілося б ще уточнити показники з наповнення грузинського держбюджету. Ваш колега, коли-шній віце-прем'єр Георгій Барамідзе недавно озвучив нам такі цифри: ПДВ – 18 %, податок з осо-бистого прибутку – 20 %, податок на прибуток від фінансових операцій – 10 %, а у сфері продажу нерухомості – 1 %. Чи так це насправді?

– Ці дані вже дещо застаріли. Сьогодні в Грузії ПДВ становить 18 %, податок на прибуток для фізосіб – 20 %, прибуток від фінансових операцій – 15 %, а у сфері продажу нерухомості – 1 % для юридичних осіб і 0,1 % – для фізичних.

– Поділіться досвідом успішного впровадження касових апаратів, за допомогою яких вам удало-ся збільшити обсяги наповнення держбюджету…

– Процес роздачі нових контрольно-касових апаратів із системою GPRS розпочався ще в серпні 2011 ро-ку. Доставку обладнання забезпечила болгарська компанія Daisy Technology, що перемогла в тендері на поставку 100 тисяч апаратів. Узимку 2012 року в Грузії було введено обов'язкове використання касових апаратів із системою GPRS (пакетний радіозв'язок загального користування). Вони були напряму пов'язані зі Службою доходів, яка без відвідування об'єкта в онлайн-режимі отримувала на центральний сервер усю інформацію, у тому числі про кожний вибитий чек. Якщо в податківців виникають будь-які сумніви щодо того чи іншого власника бізнесу, вони можуть швидко перевірити, чи всі його операції проведені через касу?

– Як, на Вашу думку, можна в Україні вивести економіку з тіні?

– У вас дуже сильна корупція. Занадто багато грошей іде на хабарі. Українські бізнесмени, з якими мені довелося спілкуватися, розповідали, що творять співробітники митної та податкової служб. Якби я, напри-клад, вирішив відкрити свій бізнес у Києві, до мене відразу з'явився б податківець. І цікавили б його від-рахування не стільки до держбюджету, скільки у власну кишеню. Який же підприємець захоче платити двічі – і в скарбницю, і на «лапу»?

Якщо вдасться зменшити хабарництво на митниці хоча б відсотків на 20, до держбюджету відразу ж поп-ливуть мільярди. Можна буде фінансувати не тільки українських військових на Сході України, але й жит-тєво важливі реформи. Я б запропонував новоствореній Фіскальній службі знизити податковий тягар до 20-25 %, і в такий спосіб сприяти відмові від зарплат у конвертах.

– Якби Вас запросили в нашу Фіскальну службу, які кроки Ви зробили б?

– У першу чергу ввів би електронні рахунки-фактури для обліку ПДВ. Адже паперові варіанти – зайва ро-бота.

Ми зробили повністю електронну податкову систему. Створили IТ-відділ, найняли кваліфікованих співробі-тників і платили їм високі зарплати. Завдяки цьому в кожного платника тепер є електронна податкова облі-кова картка та електронний кабінет. У ньому відображається вся інформація (декларації, податки, штрафи та пені). Якщо змінюються податкові норми – платник бачить повідомлення відразу, як тільки заходить у кабінет. При цьому ведеться електронний облік правопорушень. Система автоматично визначає простро-чення сплати, нараховує штраф і повідомляє про це платнику. Із податковим інспектором домовитися мо-жна, а от з електронною системою – ні.

– Ви пропонуєте використовувати досягнення електроніки і в українських реаліях? 

– Не просто пропоную. Я певен, що в Україні корупцію та бюрократію вб'є електроніка. Вона також дозво-лить відстежувати рух товарів по всій країні. Наприклад, за допомогою електронних транспортних наклад-них можна перевірити транспортний засіб, не зупиняючи його. Подивитися по базі та переконатися, чи ви-писана накладна на дану машину, і в разі невідповідності даних – штрафувати. У Грузії завдяки цій сис-темі до держбюджету щомісяця надходить близько 40 мільйонів ларі (приблизно 300 мільйонів гривень).

Ще один крок – замість тюремних ув'язнень увести більші штрафи. Раніше в нас поріг кримінальної відпо-відальності був на рівні несплати 30 тисяч доларів. Потім систему примусових заходів автоматизували: якщо податок не сплачено, у боржника автоматично заморожувався рахунок у банку. Якщо ж залишки за рахунками не покривали податкових зобов'язань і штрафів, накладався арешт на майно. Усе це відбува-ється за декілька хвилин і без втручання виконавчої служби. Після погашення заборгованості примусові заходи автоматично знімаються. Це своєрідне стимулювання до дотримання дисципліни: простіше само-му заплатити декілька десятків тисяч ларі, ніж зіштовхнутися з арештом майна на мільйони.

– Зараз у нас обговорюють тему про створення Служби фінансових розслідувань. У цьому органі хочуть об'єднати відповідні підрозділи МВС, СБУ та податкової міліції. Чи не призведе це до мо-нополії влади над бізнесом?

– Уж краще бізнесу боятися одного органу, ніж декількох. Адже в нинішній ситуації невідомо, хто і коли може наскочити з перевіркою. Головне при цьому – провести податкову реформу та забезпечити прозо-рість.

– Сьогоднішня Україна чимсь нагадує Грузію зразка 2008 року, коли у вас теж була війна з Росією. Як Ви оцінюєте наші економічні можливості?

– Я вірю в Україну, у вас великий потенціал у плані як людських ресурсів, так і природних. Якщо його правильно використовувати, відбудеться великий економічний стрибок. Сподіваюся, у вас будуть прове-дені серйозні реформи в сфері економіки та адміністративних послуг, і ви станете сильною європейською державою. Більше того, за допомогою нових технологій ваша країна може змінити і саму Європу…

Бесіду вів Валентин Ковальський

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали