• Быстрый поиск надежных решений
    и практической информации
Получите доступ к более 2 миллионов готовых решений, публикаций и обзоров
Оформить
подписку

Як визначити монополію?

Що таке монополія та її основні прикмети. 

Антимонопольний комітет перевіряє, чи порушив конкурентне законодавство найбільший табачний дистриб’ютор тютюнових виробів в Україні – компанія «Мегаполіс Україна». АМКУ вважає, що компанія зловживає своїм монопольним становищем на ринку, та пропонував Мегаполісу підготувати оновлені умови співпраці з контрагентами та опублікувати їх у відкритих джерелах. Однак, чи виконала компанія приписи контролюючого органу невідомо.

Якщо в діях компанії «Мегаполіс Україна» буде встановлено зловживання монопольним становищем, їй, можливо, доведеться сплатити значні штрафи. Однак, з урахуванням наявності тісного технологічного зв'язку структурних підрозділів компанії, примусовий поділ навряд чи відбудеться. Отже, сплативши значні суми штрафів, компанія збереже своє монопольне становище та продовжить отримувати надприбутки.

Слід сказати, що ситуація з компанією «Мегаполіс Україна» не є якоюсь унікальною. Так, наприклад, в питаннях випуску етилового спирту монополістом є державне підприємство «Укрспирт», в питаннях авіаційних перевезень – «Міжнародні авіалінії України». Є такі монополісти й в сфері виробництва цигарок – JTI та Phillip Morris International.

При цьому Україна не є виключенням в межах світової економіки. Існують світові монополісти – Coca-Cola, Mercedes.

Насправді, для того, щоб стати монополістом в певній галузі економіки нашої держави достатньо мати частку на ринку 35 % та більше. Можна й менше, якщо компанія не зазнає значної конкуренції, зокрема внаслідок порівняно невеликого розміру часток ринку, які належать конкурентам.

Так, в чинному законодавстві України термін монополізація визначається як досягнення суб'єктом господарювання монопольного (домінуючого) становища на ринку товару, підтримання або посилення цього становища. Поняття монополізації безпосередньо пов’язане з процесами захисту економічної конкуренції, під якою слід розуміти змагання між суб'єктами господарювання з метою здобути завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання. Якщо ця умова виконується, споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку.

Зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку, зокрема, визнається:

1) встановлення таких цін чи інших умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку;

2) застосування різних цін чи різних інших умов до рівнозначних угод з суб'єктами господарювання, продавцями чи покупцями без об'єктивно виправданих на те причин;

3) обумовлення укладання угод прийняттям суб'єктом господарювання додаткових зобов'язань, які за своєю природою або згідно з торговими та іншими чесними звичаями у підприємницькій діяльності не стосуються предмета договору;

4) обмеження виробництва, ринків або технічного розвитку, що завдало чи може завдати шкоди іншим суб'єктам господарювання, покупцям, продавцям;

5) часткова або повна відмова від придбання або реалізації товару за відсутності альтернативних джерел реалізації чи придбання;

6) суттєве обмеження конкурентоспроможності інших суб'єктів господарювання на ринку без об'єктивно виправданих на те причин;

7) створення перешкод доступу на ринок (виходу з ринку) чи усунення з ринку продавців, покупців, інших суб'єктів господарювання.

Таким, чином компанії «Мегаполіс Україна» необхідно довести, що в її діях немає вищевказаних ознак зловживання монопольним становищем.

Джерело: http://agravery.com/uk/posts/show/ak-...

Комментарии к материалу