• Быстрый поиск надежных решений
    и практической информации
Получите доступ к более 2 миллионов готовых решений, публикаций и обзоров
Оформить
подписку

ЯК ПРАВИЛЬНО УКЛАСТИ УГОДУ

Аксіома звучить так: "Усі ділові взаємини між суб'єктами ринку регламентовано в законодавстві й тих умовах, які сторони передбачили в обопільній угоді". Або, людською мовою: вашу співпрацю з партнерами регулюють закон і ваші двосторонні домовленості. Тому успіх ваших комерційних операцій прямо залежить від того, як складено ділову угоду й що в неї закладено. Саме угода визначає права й обов'язки сторін, їхню відповідальність, ціни, умови постачання послуг чи продукції, терміни взаємних розрахунків та їх порядок і т. ін.

ОСНОВНІ ПРАВИЛА УКЛАДАННЯ БУДЬ-ЯКОЇ УГОДИ 
Чітко уявіть собі, що саме ви собі накреслили, що хочете зробити й що плануєте отримати. Спробуйте створити ідеальну модель майбутньої операції. Найкраще це зробити на папері у вигляді малюнка-схемки: що за чим відбудеться, що маєте зробити ви, а що — ваш контрагент (партнер), звідки і куди "переїде" продукція чи товар, куди буде перераховано кошти й т. ін. Тільки після цього можна починати формулювати умови угоди, готувати всі потрібні документи. 

Проект майбутньої угоди краще підготувати самому, ніж довірити це контрагентові. Автором проекту має бути ваша сторона. А ще конкретніше це означає, що проект треба складати не вам особисто, а вашим фахівцям відповідного профілю. Якщо угоду готує ваш контрагент, то будьте певні: він подбає, насамперед, про свій прибуток і складе проект угоди "під себе". Пізніше ви, звичайно, коригуватимете контракт щодо своїх інтересів, але ініціативу вже втратите. 

Не підписуйте угоди, якщо її не перевірив і не завізував ваш юрист. Гріш ціна тій угоді, яку писали аматори від бізнесу, навіть напрочуд добросовісні! Саме юрист запропонує змінити формулювання, пояснить вам правові наслідки тієї чи іншої умови, порекомендує свій варіант якогось пункту тощо. Не допускайте двозначностей і недомовленостей: це може занадто дорого вам коштувати!

ПЕРЕВІРТЕ ПОВНОВАЖЕННЯ... 
Хто б не був перед вами — не полінуйтеся перевірити його особу: коректно попросіть паспорт чи інший документ. Пам'ятайте: наші часи — справжня "малина" для Остапів Бендерів! 
Якщо перед вами директор підприємства-контрагента, то він може діяти без доручення. І все ж, переконайтеся, що це справді директор... 

Якщо перед вами працівник підприємства-контрагента, який діє за дорученням, то спочатку обов'язково перевірте його особу, а потім його доручення. 

...І ДОРУЧЕННЯ! 
Доручення має підписати керівник (і ніхто інший!). Ви мусите зберігати зразки підписів керівників, з якими маєте справу: це ваша особиста підстраховка! 
Перевірте наявність та "справжність" печатки. Якщо відбиток печатки має по всій площині дрібненькі паралельні рисочки, замисліться, чи не зроблено його на першому-ліпшому принтері?.. 

На дорученні мусить стояти дата. Про всяк випадок загляньте в календар: чи не був цей день вихідним? Якщо раптом це виявиться неділя чи субота, то задайте пред'явникові доручення "безглузде питання" і вислухайте відповідь, спостерігаючи за реакцією. 

На дорученні має бути зазначений термін, на який його видано. Там-таки мусять окреслити обсяг повноважень представника, себто чітко вказати, що той, хто перед вами, справді має повноваження укладати саме ті угоди, про які йдеться (а не просто вести переговори від імені організації і представляти її інтереси). 

Запам'ятайте: повноваження особи підписувати документи абсолютно не означає, що ця особа має право укладати угоду від імені підприємства! Навіть головний бухгалтер підприємства може укласти угоду тільки за дорученням (хоча цей працівник і має право "банківського" підпису). 

ПРАКТИЧНИЙ БІК СПРАВИ 
Взагалі угоду можна укласти в будь-якій формі (за винятком деяких випадків, спеціально передбачених законодавством). Наприклад, обидві сторони підписують спільний документ. Угода може відбутися також через обмін документами завдяки будь-якому електронному зв'язку (факс, телеграф, телетайп тощо). Головне, щоб ви були впевнені, що вас не дурить якийсь аферист. Найоптимальнішим є такий спосіб укладання угоди, як створення єдиного документа під назвою "Угода" чи "Контракт": саме в ньому визначають усі суттєві умови та аспекти майбутньої комерційної операції. Окрім того, за наявності єдиного документа потім, зазвичай, не виникає жодних суперечностей стосовно самого факту укладання угоди. Бо інколи трапляється таке: "винна" (з певної причини) сторона обирає "оригінальний" спосіб захисту в арбітражному суді, доводячи, що угоди не було підписано взагалі! 
Виробіть собі звичку дотримуватись таких засад: 
• підписи мають бути чіткими та розбірливими. Якщо в документі виявляться незрозумілі "закарлючки", то разі розгляду справи в арбітражному суді графологічна експертиза просто не зможе встановити авторство, а це тільки ускладнить справу; 
• після підписання ніколи не віддавайте оригінала контрагентові чи будь-кому іншому! Віддайте їм ксерокопію, і самі надалі користуйтеся ксерокопіями: оригінал краще нехай майже завжди лежить у вашому сейфі... 
• ніколи не підписуйте чистих бланків! Ця засада навіть не потребує пояснень... 
• якщо текст угоди займає кілька сторінок, не полінуйтеся прошити їх і скріпити нитку папірчиком з печатками обох сторін угоди. Нехай вас вважатимуть занудою, але переконайте представника контрагента, що буде краще, якщо ви з ним підпишете кожну сторінку... От тоді вже ніхто не доведе, що він "поняття зеленого не має про якусь угоду"! 
І в будь-якому разі, підприємці, будьте пильними!.." 

ПРО ТІ Ж ТАКИ УГОДИ, АЛЕ ТРОХИ ДЕТАЛЬНІШЕ 
Від того, наскільки правильно укладено ту чи іншу угоду, інколи залежить не тільки прибуток бізнесмена, а й уся майбутня діяльність підприємства. 
Помилки, допущені під час укладання договорів, можуть коштувати дуже дорого. Часом підприємець, не маючи змоги вдатися до послуг фахівців з юридичних питань, приймає рішення на свій страх і ризик.

Тому неминуче виникає небезпека зазнати збитків (у "кращому" разі) або виявитися брутально ошуканим. Пропонуємо кілька порад, які допоможуть вам застрахувати себе від недобросовісних контрагентів І унеможливити виникнення деяких проблем з податковими органами. 
Розглянемо механізм підготовки та укладання угоди на прикладі. 
Припустимо, ваша фірма, що виробляє цвяхи, шукає партнера для постачання сталевого дроту відповідної якості та діаметра. 

Якщо ваш контрагент справді Існує, треба пересвідчитися, ким є особа, уповноважена вести з вами переговори, і які саме повноваження вона має. Річ у тому, що досить часто вести перемовини (а (а надто коли йдеться про підприємство з нашoгo міста) й підписувати укладені угоди доручають не першій особі фірми (директорові чи президенту), а заступникові директора, комерційному директору, менеджерові. Тим часом у статутних документах вашого потенційного партнера вказано, що право підпису має тільки перша особа підприємства. Що робити в такому разі? Не бійтеся задавати представникові питання щодо його повноважень. Шахрай явно "образиться", а порядна людина спокійно пояснить, що й до чого.

Не забувайте: особа, яка за статутними документами не має права підпису, мусить мати при собі доручення на проведення переговорів та підписання відповідних документів. Бо суд (якщо цим закінчаться ваші стосунки з контрагентом), незважаючи на наявність печатки на документі, може визнати угоду недійсною. 
До речі, про печатки. Нагадаємо, що печатка підприємства, яка не містить ідентифікаційного коду, є недійсною, а документи, засвідчені такою печаткою — неправочинними.

Варто пам'ятати ще й про таке: директор підприємства не завжди має необмежені повноваження щодо укладання угод. Інколи в установчих документах повноваження директора лімітовано вартісною оцінкою укладеної угоди, Наприклад, договір, вартість якого перевищує 100 000 гривень, набирає сили щойно після того, як його ухвалять загальні збори акціонерів (рада директорів, загальні збори засновників тощо). Тоді в угоді належить передбачити, як сторони мають поводитися в тому разі, якщо загальні збори цього документа не ухвалять. Звичайно, стовідсоткової гарантії захисту від шахрайства немає.

Проте згадані застережні заходи допоможуть вам звести чиїсь нечесні дії до мінімуму. 
З'ясувавши всі формальності з контрагентом, ви починаєте безпосередні перемовини. На цьому етапі належить обговорити з представником протилежної сторони всі питання, які можуть спричинити проблеми в майбутньому, а також треба обумовити конкретні деталі та позиції, що потім увійдуть до угоди. Тому перед початком перемо вин радимо скласти й виписати на окремому аркуші перелік найважливіших питань та тем для обговорення. Якщо перемовини пройшли вдало й сторони вирішили співпрацювати, одна з них готує проект майбутньої угоди й передає його іншій стороні на розгляд. 
Нагадаємо, що договори можна укладати і в письмовій, і в усній формі.

Тим, хто провадить підприємницьку діяльність, краще укладати письмові угоди, оскільки в такому разі кожну з них вважатимуть цивільно-правовим документом, де чітко зафіксовано права й обов'язки сторін. Якщо ваші відносини з контрагентом складуться не цілком так, як ви сподівалися, завдяки письмовій формі договору буде набагато легше визнати винних у невиконанні його умов (наприклад, під час розгляду судового позову). 
Тому, передаючи контрагентові проект угоди або розглядаючи її варіант, зверніть особливу увагу на такі позиції: 
• повна назва підприємства-контрагента, прізвища, імена по батькові та посади осіб, які підписують договір. Вказані дані мусять збігатися з тими даними, що їх отримали ви з інших джерел; 
• номенклатура та ціни на продукцію (роботи, послуги), яку ви купуватимете. Між іншим, якщо в угоді йдеться не про разове, а про тривале постачання, то давати повний перелік продукції за кількістю, асортиментом та ціною безпосередньо в договорі не доцільно. Краще вказати ці дані в додаткових угодах до нього, у рахунках-фактурах, протоколах угоди про договірну ціну тощо; 
• порядок проведення та терміни розрахунків. Розрахунки можна здійснювати в готівковій і безготівковій формі. Крім того, розрахунки за договорами дозволено провадити не тільки в грошовій, а й в інших формах, наприклад, у вигляді зустрічного постачання продукції, векселів, різноманітних взаємозаліків тощо. Також існують певні відмінності в термінах розрахунків. Сторони можуть домовитися про попередню сплату, про сплату за фактом постачання, про відстрочення платежу й т. ін. На порядок проведення розрахунків належить звернути особливу увагу, оскільки він визначає певні схеми оподаткування вашого підприємства. Не забувайте, що за чинним законодавством, усі розрахунки, які не передбачають надходження грошових коштів на банківський рахунок або до каси підприємства, треба вважати бартерними.

А до бартерних операцій застосовують спеціальні схеми оподаткування, що завдають підприємцям зайвих клопотів. Звичайно, найкраще розраховуватися грошима. Однак у житті виникає чимало непередбачених обставин. Тому в розділі договору "Порядок проведення розрахунків" варто передбачити, що сторони можуть здійснювати не тільки грошові, а й розрахунки інших видів; 
• якість продукції, яку вам постачатимуть, її комплектність та упакування (тара). Важливими є також питання про терміни постачання, вид транспортування та порядок сплати за транспортні послуги. Якщо в ціну постачання ваш партнер закладає вартість транспортування, наприклад, залізницею, то з'ясуйте з ним питання про те, як ви розраховуватиметеся після можливого підвищення залізничних тарифів. Не забудьте передбачити пункт, що обумовлює дії сторін у разі некомплектності поставки, передачі цінностей від однієї сторони до іншої; 
• відповідальність сторін. Не обмежуйтеся стандартною фразою "Сторони несуть відповідальність згідно з чинним законодавством"! Цю відповідальність потрібно визначити детально: вказати види порушень, міру відповідальності тощо; 
• термін дії угоди, її можлива пролонгація, можливість припинення зобов'язань, зміна та розірвання угоди.

Попри те, що чинне законодавство забороняє односторонню зміну або розірвання договору, деякі необдумані з вашого боку формулювання можуть завдати вам чималих прикрощів. Наприклад, ви не обумовили в угоді, протягом якого терміну і в якій формі ваш контрагент має повідомити вам про те, що змінює ціну товару, асортимент продукції чи упакування. У такому разі треба бути готовим до того, що завтра ваш партнер раптом "потішить" вас такого роду новиною. 
Як бачите, шановні панове підприємці, досить звернути пильну увагу на порівняно невеликий перелік питань — і ви забезпечите свій бізнес від шахраїв та недобросовісних контрагентів.

 

Джерело:http://www.rcci.rivne.com/?pg=newspap...

Комментарии к материалу