• Быстрый поиск надежных решений
    и практической информации
Получите доступ к более 2 миллионов готовых решений, публикаций и обзоров
Оформить
подписку

ЩО ДАСТЬ УКРАЇНІ ЕЛЕКТРОННИЙ УРЯД

На створення, підтримка і розвиток розрекламованого чиновниками електронного уряду (е-government) до держбюджету 2016 року уряд заклав всього 2 млн. Грн.

Експерти IT ринку відзначають, що ця сума дуже незначна з урахуванням масштабності всього проекту і приблизно дорівнює зарплаті двох топ-менеджерів великих IT-компаній. Однак, як розповів UBR.ua керівник IT-департаменту ПриватБанку Дмитро Дубілет, оцінювати які держава виділяє кошти конкретно під e-gov досить складно. "Електронний уряд - це той же IT. А на IT в кожному окремому держоргані виділяється набагато більше коштів", - зазначив він.

При цьому Дубілет також підкреслив, що в Україні зараз основним двигуном розвитку електронного уряду є волонтерський проект iGov. "А це означає, що практично всі держпослуги, у всіх регіонах можна перевести в електронну форму практично безкоштовно. З боку держави необхідна тільки організаційна підтримка", - додав він.

Мабуть, оцінювати витрати держави на розвиток e-gov дійсно складно, але можна порівняти досвід по впровадженню електронного уряду в різних країнах. Приміром, за даними Організації економічного співробітництва та розвитку, загальні витрати на електронний уряд в держсекторі США в 2015 р становили $ 75 млрд, у Великобританії - $ 9,1 млрд, в Південній Кореї - $ 2,5 млрд на рік. У тій же Естонії, на яку рівняються українські лобісти цього проекту, на підтримку системи електронного уряду виділяють близько 50 млн євро в рік.

Ще одним наочним прикладом для наших чиновників може стати Казахстан, де електронний уряд впроваджували останні 10 років. У цій країні на реалізацію проекту у всій системі держорганів (включаючи транспортну середу і всю інфраструктуру) витратили близько $ 1 млрд. Остаточний запуск e-gov дозволив Казахстану піднятися в рейтингу ООН з розвитку електронного уряду на 28-е місце з 192 країн світу.

Як пише в своєму блозі голова правління компанії "Національні інформаційні технології" (національний оператор інфраструктури е-gov Казахстану) Руслан Енсебаев, з 2010 р проект був масштабований і на інші види послуг. "Величезні кошти, які йшли в тінь, допомогла заощадити електронна система держзакупівель. Процес стає більш прозорим, і державні гроші витрачаються тепер більш ефективно. З 2011 по 2015 р країна заощадила 153 млрд тенге (майже $ 555 млн)", - запевняє він.

Крім того, запуск електронного уряду дозволив значно знизити рівень бюрократизації в сфері державних послуг Казахстану. "У нас є показник, який ми називаємо Індексом бюрократизації послуги. Він показує, скільки довідок людина повинна зібрати, щоб отримати одну послугу. До запровадження е-урядування він дорівнював 10. Зараз індекс скоротився до 3, а в багатьох сервісах вже дорівнює нулю" , - підкреслив Енсебаев.

У чому заковика

При цьому основний проблемною зоною в розвитку вітчизняного електронного уряду доктор економічних наук Ігор Жиляєв вважає неправильний підхід з боку влади. Наприклад, у сфері держорганів пропонується впровадити комп'ютеризацію процесів і електронний документообіг. У той же час, кожен орган місцевого самоврядування повинен самостійно створити під ці завдання власну програму (проект).

"В результаті, в розрізі держорганів, гроші вкладаються в хард (" залізо ") або софт (програмне забезпечення). У підсумку, оргструктури і оргпроцедури лише переводяться в електронну форму, тоді як нам необхідний повний реінжиніринг адмінпроцесі і скорочення непотрібних функцій. Також робота з підвищенням компетенції публічних службовців - майже на нулі ", - підкреслив економіст.

Крім того, за словами Жиляева, індивідуальність регіональних проектів (найчастіше виконуваних за грантові гроші) призводить до дублювання, або несумісності тих чи інших рішень. "Можна виконати два-три проекти, потім вибрати найбільш успішний і тиражувати його. Навіщо кожного райцентру робити своє? Саме через таких недоліків грошей на реалізацію e-gov в Україні ніхто до ладу не рахував, навіть Рахункова палата", - нарікає співрозмовник UBR .ua.

Як це може працювати

У той же час, на думку експертів, сучасна система e-gov в Україні повинна бути пов'язана (націлена) на реалізацію адмінреформи. І, в першу чергу, ініціаторам її запуску, необхідно провести аналіз всіх існуючих держфункцій, і тільки потім впроваджувати інформаційно-комунікаційні технології. Надання державних послуг з використанням електронних технологій, за словами економіста, президента Асоціації "Укрсудпром" Віктора Лисицького - це лише один з кінцевих блоків електронного уряду. "Влада будує будинок починаючи з даху, а не з фундаменту", - сказав він.

На час проведення адмінреформи експерти пропонують зробити ревізію всіх існуючих госфункцій і поетапно позбутися малоефективних. "Наприклад, нам нічого не заважає в короткі терміни ввести порядок (прийнятий у багатьох країнах світу, в тому числі Росії та Білорусі) про офіційне опублікування нормативних актів в інтернеті. Відсікання деяких функцій держорганів (переклад їх в електронний формат), в результаті, має привести до скорочення держапарату ", - вважає Ігор Жиляєв.

Якщо вітчизняним чиновникам вдасться оптимізувати процес впровадження електронного уряду шляхом підвищення його ефективності, то e-gov може повноцінно запрацювати в Україні досить швидко. Наприклад, протягом року, за словами Ігоря Жиляева, реально перевести адмінпослуги в електронну форму, віддавши більшу їх частину на аутсорсинг бізнесу.

Джерело: http://ubr.ua/ukraine-and-world/power...

Комментарии к материалу