• Быстрый поиск надежных решений
    и практической информации
Получите доступ к более 2 миллионов готовых решений, публикаций и обзоров
Оформить
подписку

Експертна думка: Цивілізований авторинок: як зробити купівлю машин із пробігом безпечною

У парламенті зареєстровано законопроект №3046 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання ринку вживаних товарів». Цей документ, у разі його ухвалення, має всі шанси суттєво вплинути на автомобільну галузь, оскільки на тлі спаду продажів нових автомобілів набирає обертів ринок авто з пробігом, особливо внутрішні перепродажі автомобілів на території України.

На думку експертів Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД), ринок автомобілів, які були у використанні, має великий потенціал і реальні можливості для реанімації автомобільного бізнесу в країні. Це, у свою чергу, простимулює додаткові податкові надходження до держбюджету. Проте такий розвиток подій стане можливим лише за умови, що норми законодавства в галузі регулювання й оподаткування комерційних операцій на ринку старих авто відповідатимуть європейській і міжнародній практиці. А ринок у цілому набуде цивілізованих форми та змісту.


За останні роки придбання нового автомобіля в офіційного дилера стала такою ж нормою для громадян України, як і в усьому цивілізованому світі. Ми давно не купуємо новий автомобіль десь на ринку під палючим сонцем чи рясним дощем; перевіряємо наявність заводської гарантії; користуємося інструментами фінансування, які пропонують офіційні дилери. Це зручно і, головне, безпечно. Водночас дотепер нормою вважають купівлю авто з пробігом на ринках у перекупників, через оголошення «з рук у руки» тощо. Це незручно і небезпечно. Але пропозиція офіційними дилерами автомобілів із пробігом вкрай обмежена, тому в покупця (та й продавця) нерідко просто не залишається вибору.

Чи можна змінити цю ситуацію? Шукаючи відповідь, ми можемо поглянути на сусідні ринки – європейський і навіть російський.

Деякі положення чинного Податкового кодексу допускають неоднозначне трактування, що може призводити до подвійного оподаткування операцій офіційних дилерів з уживаними авто

У Європі на один проданий новий автомобіль у середньому припадають два-три продані авто з пробігом. При цьому близько 50% всіх операцій на вторинному ринку проводять через автосалони офіційних дилерів, тобто по відносно «свіжі» автомобілі з пробігом (віком до 5–8 років) покупці приходять виключно до офіційних дилерів. А от справді старі автомобілі купують через альтернативні канали продажів (сайти, аукціони, ринки тощо).

До європейських показників стрімко рухається і російський ринок: за підсумками 2014 року в Москві офіційні дилери здійснили близько 30% операцій на вторинному ринку; середній показник по Росії становить понад 10%. А що ж в Україні? У нас цей показник досягає в найкращому разі 3–5%.

То в чому ж причина? Адже сайти офіційних дилерів буквально рясніють оголошеннями: «приймемо в трейд-ін», «викупимо ваш старий автомобіль» і т.д. Однак, коли справа доходить до угоди, в переважній більшості випадків клієнтові пропонують укласти договір комісії (і почекати, поки його автомобіль продадуть новому власнику) замість договору купівлі-продажу його автомобіля (і миттєвого отримання продавцем грошей за його авто).

Головною причиною такої ситуації є зовсім не небажання офіційних дилерів розлучатися з грошима відразу, а прогалини в законодавстві. Справа в тому, що деякі положення існуючого Податкового кодексу допускають неоднозначне трактування, що може призводити до подвійного оподаткування операцій офіційних дилерів з уживаними авто.

Докорінно змінити ситуацію покликані два законопроекти, які вже внесено учасниками ринку в парламент: один з них вносить зміни до Податкового кодексу, щоб виключити описані вище непорозуміння. Другий − змінює норму закону «Про дорожній рух» і звільняє офіційних дилерів від обов'язку ставити на облік в органах ДАІ викуплені у громадян автомобілі з пробігом з метою подальшого їх продажу.

Ці два простих і корисних законопроекти здатні кардинально змінити культуру споживання автомобілів з пробігом в Україні і з часом привести її до європейських стандартів.

А що ж отримає покупець авто з пробігом? Всі ті ж переваги і гарантії, які мають покупці нових автомобілів: офіційні документи, необхідну супровідну документацію, прозору історію володіння (стан, кількість власників, можливі неполадки, інформацію про ДТП і т.д.), зручні кредитні та страхові програми, високий рівень обслуговування, і навіть офіційну гарантію на деякі авто.

Детінізація ринку та підвищення прозорості операцій, збільшення податкових надходжень до бюджету, підвищення рівня захисту прав споживачів авто з пробігом − усе це може стати реальністю вже завтра. Потрібно тільки прийняти два законопроекти.

Джерело:http://forbes.net.ua/ua/opinions/1401...

Комментарии к материалу